Gui Qu Lai (2004)

Alternatieve titel: Endless Way

China

geregisseerd door Wensheng Shen
met Chuang Chen, Lu Xia en Jing Du

Voor de inwoners van een behoorlijk groot dorp hoog in de bergen is waterschaarste een dagelijks gegeven. Er is wel water, maar dat moet uit een bron ver weg worden gehaald, wat het leven in het dorp zwaar maakt. Ah Ming leeft alleen met zijn blinde moeder, nadat zijn vrouw hem verlaten heeft om in de grote stad te gaan wonen. Op een dag staat zijn jeugdvriendin Ah Sui voor de deur om hen te helpen. De regering komt met plannen om dammen en kanalen te maken, waardoor het dorp een eigen watervoorziening zal krijgen en het leven beter wordt. Iedereen helpt mee met de bouw, die onverwachte gevolgen heeft voor Ah Ming en zijn familie.

avatar van qwatje
Wat een trage film, wat een troosteloosheid en wat een leven.
Maar toch een boeiende film, je wordt meegezogen in het harde leven van deze mensen. Het harde leven om een goed bestaan te hebben. Deze film moet het hebben van de sfeer en één wat mij betreft supermooi lied. Het verhaal is flinterdun en de beschrijving hierboven is wel juist maar met name van de bouw van de cruciale watervoorziening zul je in deze film niets terugzien. Het is een verhaal over het voor ons westerlingen ontzettend monotone en zware leven niet meer niet minder. 3*