Oi Yue Shing (2000)

Hongkong
Drama / Actie

geregisseerd door Alan Mak
met Daniel Chan Hiu Tung, Sam Lee en Gigi Leung

Chun vertrekt met z'n vriendin naar Thailand. Hij is van plan z'n broer te vinden zodat hij het geld kan terugeisen dat hij vijftien jaar geleden van zijn familie heeft gestolen. Als ze in Thailand zijn aangekomen blijkt z'n broer een belangrijk man te zijn in een Thailandse gang. Als ze hem eindelijk kunnen ontmoeten, geeft hij het geld met rente terug maar zegt hij tegen zijn broer dat hij uit Thailand moet vertrekken. Als Chun bij het busstation staat, verandert hij van gedachte. Hij zet zijn vriendin op de bus maar blijft zelf in Thailand.

Een film over loyaliteit, trouwe vriendschap en ware broederliefde. Dit gaat natuurlijk allemaal gepaard met hongkong actie van de bovenste plank.
De scene in de Toyota pickup is eentje die je niet zult vergeten.

avatar van JayLunar
Sterk actie-drama dat me zelfs een beetje aan The Killer deed denken. 3,5*

Verrassend leuk.

Had op zich niet zo heel veel verwacht van deze eerste Mak, het eerste deel van de film leek dat ook te bevestigen. Niet slecht ofzo, maar redelijk doorsnee HK werk, ondanks de buitenlandse locatie. Gewoon het typische gang-werk.

Maar halverwege kentert de film. Ondanks de wat louche muziek toch een boeiende scene halverwege die zich minder op narratief richt. Daarna blijft het niveau eigenlijk de hele tijd hoog. Een paar mooie actiescenes en nog zo'n paar kleine visuele stootjes zorgen voor een veel geanimeerder tweede deel.

Ng is een zekerheid in een film als deze, Tung doet het wel aardig in de hoofdrol. Uiteraard af en toe wat te dramatisch en melig, maar de actiescenes, zeker tijdens het tweede deel van de film, maken het ruimschoots goed.

Boeiende eerste film van Mak. Met een groter budget is het allemaal wat slicker en braver geworden, dit was nog wat ruwer en net iets uitdagender. Echt ver boven de HK middenmoot stijgt de film niet uit, maar net genoeg om positief op te vallen.