Po Feng (2015)

Hongkong
Drama / Sport

geregisseerd door Dante Lam
met Eddie Peng, Si Won Choi en Shawn Dou

Qiu Ming is een talentvol renner die in de Radiant ploeg wordt opgenomen. De ploeg is een van de smaakmakers in lokale en continentale races, maar wanneer hun sponsor het contract opzegt valt het team uit elkaar. Toch is Qiu Ming niet bereid om zijn droom op te geven en doet hij er alles aan om zich in de kijker te fiesten bij een van de topploegen.

TEASER

Weird.

Wielerfilms zijn een zeldzaamheid, waarom er dan net eentje uit China moet komen is mij een compleet raadsel. Hoewel het daar in Azië wel een klein klein beetje aan het opkomen is (met af en toe een Chinees of Japanner in één van de grote rondes), is er niet bepaald een grote wielercultuur aanwezig. Allicht dat net dát de reden is voor deze film ... beetje reclame kan nooit kwaad moeten ze gedacht hebben.

Om dan Dante Lam als regisseur te kiezen ... misschien is hij wel wielerfan, zou zo maar kunnen. Maar hij heeft toch vooral z'n strepen verdiend als actieregisseur, een kundige sportfilm maken is toch heel ander werk. In zoverre er dan veel kundige sportfilms zijn natuurlijk. Hij brengt het er in ieder geval niet te best vanaf.

Op zich vond ik het wel een goed moment voor een film als deze. Met de Giro die naar z'n einde loopt kon een beetje extra wielrennen er ook nog wel bij. Ik ben niet de grootste wielergek, maar de grote rondes volg ik vaak wel, al is het maar omdat ritten overdag gereden worden en ik op m'n werk zonder al te veel problemen kan volgen.

Dat wielrennen zich niet zo makkelijk leent tot een spannende film is wel duidelijk denk ik. Toch vooral een sport van momenten, met dan hele kwartieren en half uren van langzaam verschuivende krachtverhoudingen en informatie over de streek waardoor gereden wordt. Daar maak je geen spannende film mee, dus dat de races vaak wat fake aanvoelen had je wel kunnen zien aankomen denk ik. Toch slaagt Lam er ook niet in om ze echt spannend te maken. Daarvoor is het dan weer teveel typisch sportfilm geleuter.

De romance en het drama vertraagt de film vooral en voelt weinig interessant aan. Meer een verplicht nummertje omdat je moeilijk twee uur rivaliteit kan verfilmen. Het resultaat is dan ook een gelikt, commercieel nummertje dat op geen enkel vlak echt weet te overtuigen. Vooral niet als er dan ook nog eens een hoop CG bij de races gebruikt wordt. Hoe weird wil je het hebben.

Misstap van Lam, al moet ik toegeven dat ik niet echt zou kunnen zeggen hoe dit wél had kunnen werken. Een live action Nasu is dan toch niet zo makkelijk blijkbaar.