• 10.590 nieuwsartikelen

Alternatieve titels: A Woman of Evil / Queen Margot / La Regina Margot

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Jean Dréville

Met onder meer: Jeanne Moreau, Armando Francioli en Henri Génès

IMDb beoordeling: 6,2 (240)

Gesproken taal: Frans

Plot La Reine Margot

Augustus 1572. Om de religieuze spanningen wat te bedaren viert Parijs het diplomatieke huwelijk van de katholieke Marguerite de Valois, zuster van Koning Charles IX, met Henri de Bourbon, koning van Navarre en protestant. Twee vriendelijke mensen, La Môle en Coconas, afkomstig van de tegengestelde kampen streven naar de nationale verzoening, maar ondanks hun goede wil halen de intriges van anderen de bovenhand. De gewetenloze Catherine de Médicis geeft het bevel tot een moordpartij.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Marguerite de Valois, "La Reine Margot"

Joseph Peyrac La Môle

Charles IX

Annibal de Coconas

Catherine de Médicis / Catharine of Medici

Henri de Navarre / Henry of Navarra

Henri d'Anjou

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik?? Nog maar 1 stem voor een verfilming van de Dumas klassieker met Moreau als eponieme heldin en Louis de Funès als astroloog René?
Naar een scenario van Abel Gance nog wel, die zo te zien ook een hand had in de regie van dit technicolor spektakel, getuige weer de propvolle frames en enscenering die sterk doet denken aan LTDN die hij zelf daarvoor had geregisseerd
De film lijkt meer op het Chereau spektakel dan je misschien zou denken, al schijnt deze versie textgetrouwer te zijn en is Henri van Navarre hier zeker geen sukkel. Qua naakt gaat de film zover als toen mogelijk: de lijken van de Bartholomeusnacht zijn poedelnaakt, en we zien een jonge Jeanne ook poedelnaakt van achteren gefilmd- dat wel- maar met een aardige reet, en ze flasht ook even haar boobs.
Qua geweld is dit eerder gekend swashbuckler materiaal, en de sfeer van de film is bij tijd en wijle ronduit komisch, via de personages Coconas en vooral Anjou, een -sorry maar ik verzin het weer niet- over the top verwijfde pisnicht incl. gek stemmetje en gebaartjes.
Wat De Funès betreft: hij is merkwaardig genoeg uncredited, terwijl hij toch een speaking part heeft als de astroloog/arts/gifmenger, hij is in totaal een minuut of 3 in beeld met sikje.
p.s.: als devoot katholiek moet ik nog even vermelden dat Saint-Barthelermy uiteraard geen plaatsaanduiding maar een tijdsaanduiding is: 24 Augustus, dag waarop Bartholomeus, martelaar en belijder, heenging naar de Heerlijkheid.