• 8.231.646 stemmen

Als We Het Zouden Weten (2007)

Documentaire | 75 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: If We Knew

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Peter Lataster en Petra Lataster-Czisch

IMDb beoordeling: 7,8 (5)

Over Als We Het Zouden Weten

Enige tijd geleden werd door buitenlandse religieuze groeperingen gesuggereerd dat Nederlandse kinderartsen regelmatig pasgeborenen 'vermoorden' omdat deze te zwaar gehandicapt zouden zijn. "Als We Het Zouden Weten" laat zonder commentaar en van heel nabij zien hoe een aantal kinderartsen en neonatologen op de afdeling neonatologie van een ziekenhuis met grote betrokkenheid en toewijding doodzieke pasgeborenen behandelt. We zien de artsen aan het werk bij de couveuses, waar piepkleine baby's aangesloten op allerlei apparatuur voor hun leven vechten. Ze houden lange en moeizame gesprekken met collega's en de ouders. In voice-over vertellen zij over hun werk en de ethische dilemma's die daarbij horen.

avatar van Hando

Hando

Ja, dokters hebben het moeilijk en ze staan voor lastige ethische vraagstukken. Helaas komen ze niet verder dan: 'het leven is door God gegeven' of 'als God bestaat, had hij dit niet zo gewild. Jammer, ik had graag mijn intellect wat meer geprikkeld.

Verder is het natuurlijk wel indrukwekkend om die kleine wezentjes te zien. Maar meer heeft deze documentaire helaas niet te bieden.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Slechts enkele maanden geleden liep mijn zus ook in het UMC in Groningen met een veel te vroeg geboren zoontje, die voor de dood is weggehaald. Wat dat betreft komt het aardig dichtbij, zo'n onderwerp. Het is dan ook een indrukwekkend en heftig beeld; een vader die afscheid moet nemen van zijn pasgeboren kindje of ouders die te horen krijgen dat hun baby niet meer te redden valt. Je gunt het niemand.

Toch ben ik het met Hando eens dat er meer in het onderwerp zat dan er nu werd uitgehaald. Natuurlijk zijn de beelden op zich al indrukwekkend, maar er had inderdaad iets meer focus op de ethische dilemma's mogen liggen, daar zie je nu weinig van terug. Het geheel voelde daarom wat leeg aan, ondanks een paar sterke momenten. Visueel is het allemaal niets uitzonderlijks, gewoon prima.

2,5 sterren.