A Promise to the Dead: The Exile Journey of Ariel Dorfman (2007)

Alternatieve titel: Ariel Dorfmans Belofte

Canada
Documentaire

geregisseerd door Peter Raymont
met Ariel Dorfman

Het levensverhaal van schrijver en activist Ariel Dorfman is er één van ballingschap. Geboren in Argentinië, opgegroeid in Amerika, komt hij met zijn ouders terecht in Chili. Tijdens de drie jaar van het bewind van Allende voelt hij zich levend als nooit daarvoor. Als cultureel adviseur van de regering moet hij na de militaire coup uitwijken. Als één van de weinige overlevenden van de Allende regering rust op hem de taak hun verhaal te vertellen. Met verhalen vol herinneringen, verlangens en dromen van democratie verzet hij zich op culturele wijze tegen het regime in Chili. In de documentaire komen naast Dorfman zelf, verschillende andere ooggetuigen aan het woord over de jaren van Allende en de daaropvolgend dictatuur.