Abeni (2006)

Nigeria / Benin
Romantiek

geregisseerd door Tunde Kelani
met Sola Asedeko, Abdel Hakim Amzat en Kareem Adepoju

Abeni is een mooie, ambitieuze jongedame wier vader verschrikkelijk rijk is. Akanni is een knappe jongeman, afkomstig uit een armoedig gezin, die zichzelf met veel moeite hoger op de sociale ladder heeft weten te plaatsen. Toen zij kinderen waren, waren ze beste vrienden doch hevig verliefd. Akanni's vader werkte vroeger voor Abeni's vader, maar door een conflict was het gezin van Akanni genoodzaakt te verhuizen van Nigeria naar buurland Benin. Jaren later, wanneer het tweetal volwassen is, brengt het lot hen weer met elkaar in contact, en het is meteen duidelijk dat de romantische gevoelens jegens elkaar nooit zijn verdwenen. Echter, Akanni is al verloofd en Abeni staat op het punt uitgehuwelijkt te worden door haar vader.

avatar van Chuck Taylor
Vorig jaar een halfjaar in Benin geweest en deze dvd ook aangeschaft. Moet hem snel gaan zien!

avatar van Chuck Taylor
Heerlijke film, met een typische Beninese (Nigeriaanse) sfeer. Behoorlijk low-budget film, en dus niet super geschoten, maar er zit een leuk verhaaltje in en er wordt leuk in gespeeld. Allemaal heel aardig en geeft een goed beeld weer van rijke gezinnen in Benin en Nigeria. Ook de vriendjespolitiek (corruptie) komt nog even kijken dat is toch ook wel interessant. Sola Asedeko is echt een superknappe vrouw om te zien, op deze poster lijkt dat mee te vallen, maar in de film zat ik ech af en toe te kwijlen. Haar bil is echt een hele mooie, oeeffff...