De Onverbiddelijke Tijd (1996)

Alternatieve titel: Jan Wolkers - De Onverbiddelijke Tijd

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jan Louter
met Jan Wolkers

In 'De Onverbiddelijke Tijd' staat de vergankelijkheid, het belangrijkste thema in het oeuvre van Jan Wolkers centraal. De film is opgebouwd aan de hand van archiefmateriaal uit de jaren zestig in combinatie met opnamen uit het heden. Zo zien we archiefbeelden van een 'jonge' Wolkers die naar aanleiding van het verschijnen van Turks Fruit en Terug naar Oegstgeest ingaat op het autobiografische karakter van zijn werk, het gebruik van schuttingwoorden, de zeer uiteenlopende reacties die hij kreeg en het streng gereformeerde milieu waarin hij opgroeide. Soms nadrukkelijk, maar vaker tussen de regels door toont de film de bronnen van zijn schrijverschap, o.a. de bijbel. Op dezelfde wijze komt zijn thematiek in de film aan bod. Door in het algemeen te spreken over onderwerpen als de vergankelijkheid en de dood van zijn oudere broer spreekt Wolkers tegelijkertijd over zijn sterk autobiografische oeuvre. In 'De Onverbiddelijke Tijd' wordt weer eens duidelijk wat een geweldig verteller Jan Wolkers is: vitaal, bevlogen, geëmotioneerd en steeds doordrongen van het menselijk tekort.