Five (1951)

2,88

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Arch Oboler
met William Phipps, Susan Douglas Rubes en Charles Lampkin

Een nucleaire oorlog is uitgebroken en vernietigt vrijwel de gehele mensheid. Een zwangere vrouw weet echter te ontkomen aan deze apocalyps en vlucht naar een afgelegen huisje. Daar komt ze een andere overlevende tegen. Samen met nog een paar andere mannen, probeert men het leven weer op te pakken.

4 BERICHTEN 1 MENING

kappeuter (moderator)
geplaatst: 18 november 2007, 14:49 uur [permalink]
'One of the most pretentious "apocalypse" films ever made,' (allmovie)

Quad poster

avatar van Vinokourov
geplaatst: 18 november 2007, 16:03 uur [permalink]
Pretenties... pretentieus, mwaaoh dat valt wel mee. Het heeft niet echt veel om het lijf. Maar goed het is één van de eerste films uit het postapocalyptische genre. De allesvernietigende nucleaire oorlog is uitgebroken en een jongedame rent in paniek vanuit een of ander stadje naar een buitenverblijf. Daar komt ze iemand anders tegen en samen met hem komen ze weer een paar andere overlevenden, (waaronder een neger, hoe geëmancipeerd voor die tijd!) tegen. Ze proberen het leven weer op te pakken, maar gemakkelijk gaat dit niet. Opvallend is de deprimerende toon van deze film, er voltrekt nogal wat leed zo nu en dan.
Toch is het niet een heel sterke film. De jongedame acteert in slow-motion en het tempo zelf ligt ook aan de erg trage kant met zo nu en dan een bizar belachelijke dialoog. De bedoelingen zijn goedbedoeld, maar de uitwerking laat te wensen over. Hier past uiteindelijk maar één cijfer voor: een vijf! 2,5* dus omgerekend 😛.

geplaatst: 18 november 2007, 16:51 uur [permalink]
Heb hem hier liggen. Vond er niet veel aan.

geplaatst: 18 november 2007, 17:08 uur [permalink]
Geloof dat ik dit de eerste goede vond: