Five (1951)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Arch Oboler
met William Phipps, Susan Douglas Rubes en Charles Lampkin

Een nucleaire oorlog is uitgebroken en vernietigt vrijwel de gehele mensheid. Een zwangere vrouw weet echter te ontkomen aan deze apocalyps en vlucht naar een afgelegen huisje. Daar komt ze een andere overlevende tegen. Samen met nog een paar andere mannen, probeert men het leven weer op te pakken.

kappeuter (moderator)
'One of the most pretentious "apocalypse" films ever made,' (allmovie)

Quad poster

avatar van Vinokourov
Pretenties... pretentieus, mwaaoh dat valt wel mee. Het heeft niet echt veel om het lijf. Maar goed het is één van de eerste films uit het postapocalyptische genre. De allesvernietigende nucleaire oorlog is uitgebroken en een jongedame rent in paniek vanuit een of ander stadje naar een buitenverblijf. Daar komt ze iemand anders tegen en samen met hem komen ze weer een paar andere overlevenden, (waaronder een neger, hoe geëmancipeerd voor die tijd!) tegen. Ze proberen het leven weer op te pakken, maar gemakkelijk gaat dit niet. Opvallend is de deprimerende toon van deze film, er voltrekt nogal wat leed zo nu en dan.
Toch is het niet een heel sterke film. De jongedame acteert in slow-motion en het tempo zelf ligt ook aan de erg trage kant met zo nu en dan een bizar belachelijke dialoog. De bedoelingen zijn goedbedoeld, maar de uitwerking laat te wensen over. Hier past uiteindelijk maar één cijfer voor: een vijf! 2,5* dus omgerekend .

Heb hem hier liggen. Vond er niet veel aan.

Geloof dat ik dit de eerste goede vond:

avatar van Mac Hammer Fan
Na een atoomoorlog is bijna de hele wereldbevolking uitgeroeid. De straten in alle steden liggen er verlaten bij en zijn bezaaid met stilstaande auto’s en hier en daar ligt een skelet. Roseanne, een zwangere vrouw ontmoet vier mannen: Michael, een gevoelige poëet en filosoof, een oude bankbediende, een zwarte en Eric, een neo-nazi, die de ramp heeft overleefd omdat hij toevallig de Mount Everest aan het beklimmen was toen de bommen werden gedropt. Deze laatste kan niet met alle anderen in vrede leven en overtuigt de naïeve vrouw, nadat haar kindje is geboren, naar de stad te trekken op zoek naar haar man. Hij heeft echter andere plannen. Michael waarschuwt hen nog dat er een hoge concentratie van radio-activiteit in de stad kan voorkomen en dat ze veiliger zijn waar ze momenteel verblijven.
Post-apocalyptisch science-fictiondrama in zwart -wit met een beperkte cast, die het er redelijk goed van af brengt. Toch kan niet ontkend worden dat er een aantal onwaarschijnlijke toevalligheden in het plot zitten. Er zijn geen speciale effecten en het verhaal is sober in beeld gezet. De soundtrack is eerder onopvallend. De print die ik zag van Mill Creek Entertainment was goed, alleen het 4:3 formaat ontgoochelde en er waren helaas ook geen (Engelse) ondertitels. Een voldoende, in dit genre zijn “The Last Man on Earth”, “On the Beach” en “The Omega Man” toch beter.

avatar van mrklm
Arch Oboler schreef het scenario voor deze vroege versie van 'The Day After' waarin een groepje overlevenden van een nucleaire holocaust elkaar vinden en zich afvragen hoe ze nu verder moeten. De vijf karakters zijn vrij archetypisch en gezien Obolers achtergrond als regisseur van radio-programma's is het niet zo verwonderlijk dat deze film erg veel leunt op dialoog. De bespiegelingen zijn wisselend interessant, maar enkele van de thema's lopen vooruit op het publieke debat dat de VS in de volgende decennia zou beheersen. Desondanks is de film gedateerd, bovendien is het te statisch en iets te zwaar op de hand om een modern publiek nog werkelijk op het puntje van de stoel te houden.