Het Meisje met de Blauwe Hoed (1973)

Nederland
Drama / Komedie
230 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Dick van 't Sant
met Jenny Arean, Huib Rooymans en André van Duin

Als kruidenierszoon Daan Pieters (Huib Rooymans) zich met lichte tegenzin aanmeldt voor het leger, ontmoet hij in de trein een leuk frivool meisje met een opvallende blauwe hoed (Jenny Arean). In de kazerne komt hij op zaal te liggen naast de lollige volksfiguur Toontje Bulthuis (André van Duin), die alle soldatenregels aan zijn laars lapt. Als die twee samen op stap gaan, ontmoeten ze het meisje met de blauwe hoed opnieuw. Ze heet Betsy en Daan valt als een blok voor haar.

Kun je beter niet herzien....

Naar een min of meer autobiografisch boek van Johan Fabricius (o.a. bekend van De Scheepsjongens van Bontekoe), waarvan in 1934 al een speelfilm was verschenen, een Nederlandse productie van regisseur Rudolf Meinert.