Yunost Maksima (1935)

Alternatieve titels: Maxim Trilogy, Part 1 | The Youth of Maxim | Юность Максима

Sovjet-Unie

geregisseerd door Grigori Kozintsev en Leonid Trauberg
met Boris Chirkov, Valentina Kibardina en Mikhail Tarkhanov

Eerste deel uit de Maxim trilogie. Maxim is een zorgeloze jonge fabrieksarbeider die echter steeds meer geconfronteerd wordt met alle sociale misstanden. Hij komt in aanraking met een ondergrondse Socialistische beweging en raakt steeds meer politiek bewust. Tijdens dit proces van bewustwording, wordt een van zijn vrienden gedood bij een fabrieksongeval, veroorzaakt door de weigering van zijn chef om de machines te inspecteren. De woedende arbeiders gaan verhaal halen en raken slaags met de politie. Maxim en een andere vriend worden opgepakt. De vriend sterft voor het vuurpeleton en Maxim komt totaal gedesillusioneerd uit de gevangenis.

avatar van Darbie
Ter meerdere Eer & Glorie van de Federale Unie der Sovjet Republieken.