Otoko wa Tsurai Yo: Torajiro Gambare! (1977)

Alternatieve titels: Tora-san 20 | Tora-san Plays Cupid

Japan

geregisseerd door Yôji Yamada
met Kiyoshi Atsumi, Chieko Baisho en Shiho Fujimura

Tora-san wil koppelaar worden. Hij maakt gebruik van zijn eigen beleving en leert de jonge Ryosuke hoe hij het hart van Sachiko moet winnen. Echter, Tora-sans methoden zijn zo achterhaalt, dat hij het Ryosuke alleen maar moeilijker maakt.

avatar van danuz
Otoko wa tsurai yo: Torajiro gambare! is film nummer 20 uit een reeks van maar liefst 48 delen. Dat betekend ook direct dat het hier de (op één na) langste filmserie uit de filmgeschiedenis betreft.
Wat ik hierover lees is dat elke film uit de serie een soort van gelijk plot heeft; Tora-san is een rondtrekkende verkoper van alles-en-nog-wat. Hij raakt verliefd op een dame en vraagt haar hem op te zoeken in Tokyo waar zijn familie woont. Wanneer ze elkaar eenmaal ontmoeten in Tokyo loopt alles fout en eindigt Tora-san met een gebroken hart. Melodrama, melodrama.

Toch maar eens besloten om één van de delen in huis te halen. En spijt het ik niet, in tegendeel. Dit deel verteld over Tora-san die een onverwachts bezoek aan zijn familie brengt. Daar aangekomen blijkt de familie een student in huis genomen te hebben. De twee krijgen direct ruzie. Dezelfde avond belandden ze al mokkend in een bar en zijn plotsklaps beste (dronken) vrienden. Tora-san besluit Ryosuke aan een meisje te koppelen. Dit lijkt te lukken, maar net niet helemaal, met fatale gevolgen van dien.

De film weet een best mooie middenweg tussen humor en (Japans) drama te vermengen. Soms gaat de film iets te veel aan de haal met het plot en werd het wat mij betreft iets te vol (less is more in dit geval). Maar er zitten mooie en rustgevende fijne scènes in die een film als deze toch tot bovengemiddeld maken.
Visueel gezien is er niet heel veel te bespeuren wat memorabel is, maar aangezien het om een filmserie gaat is dat niet heel erg vreemd. Heb toch het idee dat dit redelijk lopende band productiewerk is. En daarvoor doet een film als deze het uitmuntend goed. Wist me vaak een glimlach op het gelaat te tonen en was soms vertederend mooi.

Ik wil best nog wat delen uit de serie zien. Geen echte hoogvlieger, maar voor een blockbuster is dit extreem goed (las ergens dat de serie zo een 80 miljoen kijkers heeft getrokken!).