In Krakende Welstand (1990)

Alternatieve titel: Squatters Delight

Nederland

geregisseerd door Mijke de Jong
met Sophie Hoeberechts, Ottolien Boeschoten en Matthias Maat

Eveline woont in een Amsterdams kraakpand. Als werkstuk voor de School voor de Journalistiek maakt ze een videoreportage over het huis, haar medebewoners en de kraakbeweging. Kaat is de beste vriendin van Eveline. Ze is haar principes trouw gebleven en houdt zich nog steeds bezig met harde acties. Michiel is ook een kraker van het eerste uur, maar hij heeft andere ambities gekregen. Hij staat aan het begin van een reclamecarrière en wordt door de andere bewoners voor burgerlijk versleten. Dan is er nog Maurice, een vluchteling uit Ghana, die zich voorlopig wat op de achtergrond houdt. Als de gemeente aanbiedt het pand te kopen, op te knappen en weer aan de bewoners te verhuren is Michiel er als de kippen bij. Hij vindt het heel normaal dat er straks een flinke huur betaald moet worden. Kaat beschouwt het kraakpand als een symbool van verzet en peinst er niet over om haar idealen op te geven. Zeker niet als blijkt dat Maurice het slachtoffer van Michiels plannenmakerij dreigt te worden.

Won de Prijs van de Stad Utrecht tijdens de Nederlandse Filmdagen in 1989.

A well-acted, nicely shot feature, Squatters Delight is a lively, intelligent tale of squatters in Holland.
Mijke de Jong brings the squatters' lives into fine relief.
- Variety

Grappige poster. Zou hem graag eens zien, las hier eens wat interessants over vlak voor ik Hartverscheurend zag.

Ottolien Boeschoten is nu vooral bekend van Man Bijt Hond. Die vrouw uit de sketches.

Ottolien Boeschoten is ook degene die op mij verreweg het meest indruk op mij maakte, tijdens het zien van deze film. Ik vond het een erg mooie film destijds (overigens op tv gezien; niet in de bioscoop). Bedankt voor het toevoegen, Kappeuter!

avatar van D-ark
De film geeft ook gewoon een realistisch beeld over de problemen en dilemma's van de Nederlandse kraakscene. Het gaat vooral over hoe mensen botsen, je aan jeudige moralen moet houden of toch moet gaan voor het grote werk en vooral het functioneren in een groep. Het geheel voelt meer aan als een docu dan een speelfilm behalve in sommige scenes waar het acteerwerk net wat te Nederlands kazig wordt. De Jong bewijst vooral met in de krakende welstand dat ze een van de meest interessante en eigenzinnige Nederlandse regisseurs is.

Waar gezien D-Ark?

avatar van D-ark
Quido schreef:
Waar gezien D-Ark?

Hij is recent toegevoegd op www.ximon.nl[/url] waar veel moeilijk vindbare Nederlandse films tegen een lichte betaling te kijken zijn. Of je bent slim en neemt voor 2 maanden een aboment(10 euro per maand) waardoor je onbeperkt erg veel kan kijken. Dit heb ik nog deze maand en dan is het ook weer uit met de pret.