Tiengemeten 2001-2006 (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Digna Sinke
met Huib Bijl, Henk Maijer en de stem van Digna Sinke

Vervolg op Tiengemeten Deel 1. De documentaire laat zien hoe langzaam maar zeker het landschap verandert. De akkers maken plaats voor braakliggende grond. De oude boerenschuren die hun bestemming verloren hebben raken in verval. Een gedetailleerd plan voor natuurontwikkeling ligt klaar maar de uitvoering laat op zich wachten. Lange tijd is er onzekerheid over de financiering. En er is één boer overgebleven op het eiland, met een pachtcontract dat nog niet is afgelopen. Zolang hij er zit kan niet met de uitvoering begonnen worden. Tenslotte verhuist hij. De werkzaamheden beginnen.

avatar van Mochizuki Rokuro
De eerste docu van Sinke over Tiengemeten was al niet geweldig, mede door haar eigen zeurderige commentaarstem. Vooral elk gebrek aan overzicht of structuur doet de film de das om. Volkomen onduidelijk en willekeurig. De objectiviteit is hier in elk geval ver te zoeken.

Vooral het aanzien waard, omdat mijn vriendin meedoet (en dus is bij mij de objectiviteit ook ver te zoeken - die sterren zijn voor elke keer dat zij in beeld is!).

okuki
maar wel mooi dat er een keer zo'n filmische feedback komt op de natuurontwikkeling in Nederland. Dat geeft mij (ambtenaar) in elk geval een goed beeld van de beleving van buitenstaanders van door ons georganiseerde processen.

En leuke memoire van een hele spannende periode.