Josefine Mutzenbacher (1970)

Oostenrijk / West-Duitsland
Komedie / Erotiek

geregisseerd door Kurt Nachmann
met Christine Schuberth, Renate Kasché en Uli Steigberg

Josefine Mutzenbacher is een pittige straatprostituee in het Wenen van eind 19de eeuw. Via rijke en machtige klandizie weet ze haarzelf omhoog te werken naar de jetset van Wenen. Hier groeit ze uit tot een erotische legende.

Dit soort erotiek film zond men geregeld eind jaren 80 uit op Duitse RTL-Plus. Je keek dit soort films destijds niet voor het verhaal of voor de humor maar puur vanwege het bloot. Want vanwege de opkomst van de commerciële zenders steeg het bloot gestaag op TV. Deze film was natuurlijk niet veel soeps maar Christine Schuberth speelde de rol van Josefine Mutzenbacher wel leuk en bovendien ging ze ook geregeld uit de kleren (ze had overigens niet veel op de plank).