Ce Soir ou Jamais (1961)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Michel Deville
met Anna Karina, Claude Rich en Georges Descrières

Laurent, tekenaar en regisseur, nodigt voor een avond al zijn vrienden bij hem uit, die meewerken aan de musical waarmee hij momenteel bezig is: een binnenhuisarchitect en zijn vrouw, de hoofdacteur, de componist van de muziek, een toneelspeelster, en nog enkele anderen. Het duurt niet lang of ze beginnen met elkaar te redetwisten. Eén iemand komt niet opdagen: Juliette, die ook een belangrijke rol had, is het slachtoffer geworden van een ongeval. De meerderheid stelt voor dat Valerie haar plaats inneemt, maar Laurent beslist van twee andere jonge actrices een proef te laten doen en neemt uiteindelijk één van hen. Dat verhevigt alleen maar de discussies.