Ölüler Konusmazki (1970)

Turkije
Horror / Thriller

geregisseerd door Yavuz Yalinkiliç
met Sema Yaprak, Kerem Mertoglu en Aytekin Akkaya

Een jong koppel wordt via een koets naar een afgelegen groot landhuis gebracht, waar zij door een naargeestige gastheer worden ontvangen. De koetsier mompelt voor zijn haastig vertrek nog iets over een vloek die zich elke 15de dag van de maand voltrekt. In het verleden is elke dame die dan in het huis als gast verbleef vermoord.

avatar van Mac Hammer Fan
Een obscure Turkse gotische horrorfilm in zwart-wit. Met beperkte middelen gemaakt en pikt de muziek van Rosemary’s Baby en Space Odyssey.
De film is uitgebracht op DVD door www.onarfilms.com tesamen met een giallo. Helaas kan ik die DVD niet echt aanbevelen. Voor een uitgebreide review in het Engels:

avatar van Mug
Mug
Niet voor niets waren alle mogelijke negatieven en andere mogelijke beelden van dit wansmakelijk gedrocht vernietigd bij een brand. Helaas had een of andere Griek nog een slechte kopie in een schoenendoos zitten waardoor cinema-land opgeschrikt werd door de herontdekking van deze gotische horrorfilm uit Turkije. Hatzatzikidee!

Het is eigenlijk best wel erg als je van een 'verlaten landhuis' vol trappen en kamertjes niet een sferistische gotische horror kan maken. Steeds maar weer dezelfde shots met behulp van spiegels om mogelijke spanning te creëren.

Maar goed, als voor de 10de keer Strauss' Also Sprach Zarathustra wordt ingezet en voor de 25ste keer het demonische gezang uit Rosemary's Baby, dan weet je het wel. Als we dan opeens ook oog in oog komen met een geest die keer op keer lacht alsof hij in een Bassie en Adriaan aflevering speelt, wordt het er-rug vervelend. Een glimlach van wanstaltig plezier vormt zich al snel tot een uitdrukking van puur ongeloof. Jammer dat een paar aardige ideetjes compleet verneukt worden door totale ondeskundigheid. Echt helemaal niks valt goed te praten eigenlijk...