Bright Road (1953)

geregisseerd door Gerald Mayer
met Dorothy Dandridge, Philip Hepburn en Harry Belafonte

Jane Richards, afkomstig uit het zuiden van Amerika, is een jonge lerares van het vierde leerjaar die in haar klaslokaal een probleem heeft met de 11-jarige C.T. Young, een ietwat achterlijke jongen die door zijn trots een koppige rebel en een dikke leugenaar geworden is. Jane gelooft echter in hem en ontdekt dat hij geïnteresseerd is in de natuur, wanneer hij uren een rups observeert in een boomstronk tot die zich ontwikkelt tot een cocon. C.T. is erg gehecht aan zijn familie en ook aan de kleine Tanya, die hem aanbidt. Wanneer Tanya, ondanks de grote inspanningen van dokter Mitchell om haar te redden, overlijdt aan een longontsteking, blijft de ontredderde C.T. weg van school.