Diana: Last Days of a Princess (2007)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Richard Dale
met Genevieve O'Reilly, Shaun Dooley en Patrick Baladi

Eén jaar na haar scheiding met prins Charles, wordt Diana door een vernieuwd verlangen gedreven om haar privéleven en haar ambities op punt te stellen. Temidden van de voortdurende hype van publiciteit, verkeert zij inmiddels in het gezelschap van Dodi Al Fayed. Van zon-doordrongen vakanties in het zuiden, tot de grootsheid en de glamour van Parijs, geniet Diana van een nieuwe liefde en zelfcontrole. Haar wervelwind-relatie met Dodi vindt plaats in de wereld van privéjets, miljoenen jachten en persoonlijke entourages, en die behoren allen tot de eigendommen en invloedssferen van de Al Fayed-familie.

Diana, Last Days of a Princess speelt zich af in de laatste twee maanden van Diana's leven, van haar verjaardag, 1 juli 1997, tot die fatale nacht in Parijs, 31 augustus 1997. In de tijd voor dat tragische ongeval leek ze een nieuw doel te hebben gevonden in haar leven, net als een nieuwe liefde....

Dit docu-drama maakt gebruik van interviews, getuigen-verslagen en de officiele onderzoeken om die laatste twee maanden tot leven te brengen. Ook wordt Diana's befaamde interview uit 1995 hierin gebruikt met beelden van de prinses zelf.

De actrice die Diana vertolkt, Genevieve O'Reilly brengt Diana tot leven, zoals geen enkele andere actrice dat ooit gedaan heeft, ze heeft bepaalde houdingen aangenomen die eigen waren aan de prinses, zelfs haar glimlach valt te vergelijken met die van Diana zelf, net als haar manier van praten. Dit maakt deze film uniek omdat ze hier aandacht hebben besteed aan de details die Diana maakten wie ze was en waarom ze zo geliefd werd.

De acteerprestaties zijn zeker goed te noemen, van zowel Genevieve O'Reilly als Patrick Baladi, die de rol van Dodi vertolkt.

avatar van Fran
Ik vind dit eigenlijk wel een spraakmakende film. Naar mijn mening wordt hier toch niet alleen het aandeel van de papparazzi vertoont maar ook het aandeel van Diana en Dodi zelf. Dat wordt niet altijd gedaan. Natuurlijk waren de papparazzi wilde beesten die ze op liepen te jagen. Maar de beslissing om alles op het laatste moment te veranderen en niet te luisteren naar de lijfwachten (die er ook te weinig waren omdat ze er niet meer wilden aannemen) was ook een fatale beslissing.

Er werd veel gebruik gemaakt van intervieuws en getuigenintervieuws maar ik vond dat zeker niet hinderlijk overkomen. Voor mij bleef het toch nog een behoorlijke speelfilmniveau houden. Het veraste mij wel dat Mohamed Al Fayed aan deze film meewerkte want hij werd niet altijd even positief neergezet.

Het acteerwerk is zeker goed. Vooral de actrice die gestalte gaf aan Diana deed dit formidabel.

avatar van Decec
Goede dramafilm, wel spannend, volgens mij is niet waargebeurd verhaal.