Coiffeur pour Dames (1952)

Alternatieve titels: French Touch | An Artist with Ladies

Frankrijk

geregisseerd door Jean Boyer
met Fernandel, Renée Devillers en Arlette Poirier

Marius is schaapsherder, maar zijn ambities reiken verder en hij besluit om naar Marseille te trekken. Daar wordt hij aangenomen als hondenkapper en later wordt hij verantwoordelijk voor de pruikenafdeling in een poppenzaak. Daar ontmoet hij Aline, een charmante jonge vrouw, waarmee hij trouwt. Ze besluiten om zich in Parijs te vestigen, waar Marius onder het pseudoniem "Mario" een briljante carrière als kapper begint. Hij gaat meer en meer op is zijn zaak, waardoor hij zijn vrouw verwaarloost en hij zich laat verleiden door de dochter van een rijke klant. Aline, de bescheidenheid zelf, beseft dat zij actie moet ondernemen wil zij Mario niet verliezen.

Zeer grappige film, typisch frans en vooral typisch Fernandel!

avatar van Mac Hammer Fan
Ik vond "Don Camillo" en talrijke van zijn andere films persoonlijk toch een stuk beter.

avatar van Metalfist
Fernandel als dameskapper

Ik had de Fernandel boxset waarin Coiffeur pour Dames inzit eigenlijk vooral aangeschaft voor Le Mouton à Cinq Pattes. Niet omdat dat een Fernandel film is, het is nu niet meteen één van mijn favoriete Franse komieken, maar wel omdat Louis de Funès er een kleine rol in heeft. Die film beviel me eigenlijk wel goed waardoor ik wel zin had in de tweede film uit de boxset en de goede verstaander zal al ondertussen door hebben dat het dus om Coiffeur pour Dames gaat. Le Couturier de Ces Dames was al een goede Fernandel/Boyer combinatie dus ik was benieuwd wat dit ging brengen.

Veel van hetzelfde in ieder geval en het verbaast me niet dat dit opnieuw een film is volgens het vertrouwde Fernandel-stramien. Hij wordt verliefd op een veel jongere vrouw en begint al redelijk snel zijn vrouw te bedriegen met alle (soms komische) gevolgen van dien. De Fransman met het grote gebit is deze keer een kapper die de transitie maakt van hondenkapper naar pruikenkapper naar volwaardige dameskapper en komt, zeker in dat laatste beroep, in contact met talloze mooie vrouwen. Het is een kolfje naar zijn hand omdat hij opnieuw druk gesticulerend en met weidse gebaren kan acteren, maar het wordt op den duur een beetje vermoeiend om hem telkens zo bezig te zien. Naar het einde toe oogt de film opeens wat frisser (het Napoleon-complex is een leuke toevoeging en de manier waarop hij wordt bespeeld door zowel zijn vrouw als zijn minnares zorgt voor wat afwisseling) waardoor dit toch nog de moeite waard is om uit te zien.

Bij Le Couturier de Ces Dames sprak ik al over het keurslijf waarin regisseur Boyer in werd gegoten en Coiffeur pour Dames ontkracht die vaststelling alvast niet. Hij is als regisseur compleet inwisselbaar en het is dus vooral de grote Fernandel-show. Het blijft op zich een leuke acteur, anders had ik niet al aan film numero 10 gezeten, maar hij begint me op den duur altijd wat te vervelen en dat is hier niet anders. Nog een voorwaarde voor zijn films is dat er altijd wat vrouwelijk schoon toegevoegd moet worden, dat heeft hij indertijd toch goed geregeld als je het mij vraagt, en ook dat is hier het geval. Het zijn echter niet de meest indrukwekkende actrices en het merendeel van de vrouwelijke rollen is daardoor volstrekt inwisselbaar.

Het "probleem" met Fernandel is dat hij ook vaak samenwerkt met acteurs of regisseurs waar ik wel enorm in geïnteresseerd ben. Zo volgt binnenkort ongetwijfeld La Loi C'est la Loi, een Italiaans/Franse co-productie met Totò in de hoofdrol. Ben benieuwd hoe die combinatie gaat lopen en ik verwacht vooral een atypische Fernandel film. Hopelijk komt die verwachting uit, want in films als Coiffeur pour Dames heb ik weinig interesse als ik eerlijk ben.