Twelve Disciples of Nelson Mandela (2005)

Zuid-Afrika / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Thomas Allen Harris
met Tshepo Clement Madibeng, Matsepo Majara en Kabi Thulo

"Twelve Disciples of Nelson Mandela" is Thomas Allen Harris' bitterzoet eerbetoon aan zijn stiefvader, Benjamin Pule Leinaeng ("Lee") en aan duizenden andere Zuid-Afrikanen die in ballingschap gingen om de vrijheidsstrijd in leven te houden tijdens de ergste jaren van de Apartheid. Aan de hand van het verhaal van "De Twaalf van Bloemfontein", toont deze film hoe het Afrikaans Nationaal Congres gedurende een periode van dertig jaar een succesvolle wereldwijde beweging in het leven riep die er uiteindelijk in slaagde het Apartheidsregime omver te werpen.