Kleine Kreise (2001)

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Jakob Hilpert
met Cornelius Schwalm, Matthias Zelic en Jacob Matschenz

Paul is uitermate bedreven in het opzetten van uiterst onsuccesvolle ondernemingen. Hij woont in een garage tussen een handelsonderneming en een meubelcentrum. Sinds zijn vrouw hem verlaten heeft, ziet hij zijn zoontje Niki niet veel meer. Wanneer Niki een weekendje bij hem is, gaan de twee in een racehal met een kart een paar rondjes rijden. Al snel krijgen ze de smaak te pakken. Samen met de mopperige oude winkelier Karl, die ze misbruiken als sponsor voor hun avonturen, maken ze zich op om een hele zomervakantie van race naar race te trekken. Het wordt gauw duidelijk dat ze in de wedstrijden geen schijn van kans maken, maar Paul is veel te koppig om het zomaar op te geven.

avatar van Alastor
Hilpert: 'Het idee was om een mooie, esthetische film te maken, zonder dat de personages dat gevoel voor esthetiek delen. Integendeel, zij moesten heel gewoon, zelfs wat volks zijn. Ik hou nu eenmaal van mooie films die niet wat men noemt realistisch zijn, maar waarin een geheel eigen versie van de wereld geboden wordt.'

Kleine Kreise wordt gekenmerkt door een kalme, bijna laconieke verteltrant en weinig spraakzame personages. De film speelt zich af tegen het anonieme decor van de Duitse slaapsteden, de industrie- en bedrijventerreinen, ambigue gebieden die noch tot de stad, noch tot het platteland behoren. De onbekende, en in het geval van Jakob Matschenz (Niki) zelfs debuterende cast, is een van de pijlers van deze intrigerende film.

Bron: cinema.nl

Fijn filmpje zo op de late avond bij de ARD, goede fotografie ook.