J'irai Cracher sur Vos Tombes (1959)

Alternatieve titels: Ik Zal Uw Graven Schenden | I Spit on Your Grave

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Michel Gast
met Christian Marquand, Jean Sorel en Claude Berri

In een zwarte familie van Memephis, in het zuiden van de Verenigde Staten, gebeurt het soms dat een kind met een blanke huid geboren wordt. Joe Grant is zoiemand. Zijn jonge broer is verliefd op een blank meisje dat hij wil huwen. Hij wordt evenwel van aanranding beschuldigd, gelyncht en opgehangen aan de tak van een boom. Getraumatiseerd door deze gruwelijke moord vertrekt Joe naar het noorden, naar Trenton, waar hij als blanke wordt aanzien en aanvaard. Maar hij is belust op wraak en heeft slechts één doel: een blanke vrouw vernederen, misbruiken en vermoorden.

avatar van Pieter Montana
De film is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1946 van de Franse auteur Boris Vian. Het boek was destijds bijzonder controversieel. Nadat een Parijzenaar zich liet inspireren door het boek om zijn vrouw te vermoorden, werd het boek in 1949 zelfs verboden. Toch bleef het boek de gemoederen bedaren met deze film als gevolg. Vian was zelf aanwezig tijdens de filmpremière, maar was hoegenaamd kritisch en begon te schreeuwen en te roepen tijdens de vertoning. Het werd de man wat teveel, want hij stierf tijdens de vertoning aan een hartaanval. Dat is nog eens kunst.