Les Godelureaux (1961)

Alternatieve titels: I Bellimbusti | Vrije Liefde | Wise Guys

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Chabrol
met Jean-Claude Brialy, Bernadette Lafont en Charles Belmont

Ronald is een rijke, verwende jongeman die niet gaat werken, maar zijn tijd samen met een stel vrienden besteedt aan idiote spelletjes. Hij wordt zelf het slachtoffer van een grap die hem diep in zijn trots krenkt. Arthur, een leegloper zoals hij, heeft alleen maar zijn auto verplaatst. Dat is voldoende voor Ronald om wraak te nemen. Hij ontmoet de knappe, sensuele Ambroisine, en gebruikt haar om de gevoelens van Arthur te kwetsen.

Wat zie ik, nog maar 3 stemmen voor een pure NV komedie/drama van Chabrol met Brialy en jullie geliefde Lafont ?
Toch minstens driekwart een komedie die verrek vooruit lijkt te lopen op college komedies, er zit zelfs een toga party in en de anti- ouwe lullen humoristische- of daarvoor doorgaand- scenes zijn toch tamelijk puberaal te noemen. Maar goed, dat hoorde er alemaal bij. Let ook op Stephane Audran-Chabrol als exotische danseres met zwarte pruik tijdens de feestsequentie.
Het drama is een archetypisch NV driehoekje tussen Brialy, Belmont en Lafont waarbij laatstgenoemde geen maman maar een putain speelt, wier mamans echer wel door haar truitjes heen zijn te vermoeden. Waarbij het toch vreemd is dat Brialy hier een overduidelijk gay personage speelt en niet in staat zou moeten zijn om Lafont in te zetten als pion tegen Belmont... een Belmont die trouwens zo vergeten is dat hij op deze site doorgaat voor nog levend terwijl hij vorig jaar zelfmoord pleegde.
Of zoals jullie dat zo mooi kunnen zeggen: RIP,