La Chambre Ardente (1962)

Alternatieve titels: The Burning Court | Das Brennende Gericht | I Peccatori della Foresta Nera

Frankrijk / Italië / West-Duitsland
Drama / Horror

geregisseerd door Julien Duvivier
met Jean-Claude Brialy, Claude Rich en Edith Scob

Stéphane, zijn broer Marc en diens vrouw, brengen hun vakantie door in het kasteel van hun oom Mathias Desgrez. Een journalist, Michel Boissard en zijn vrouw Marie zijn er eveneens te gast. Op een nacht, terwijl iedereen uitgenodigd is op een gemaskerd bal, sterft de oude Mathias. Hij blijkt vergiftigd te zijn. Op de begrafenis vertelt de gouvernante Madame Henderson dat zij een ouderwets geklede vrouw de kamer van Mathias heeft zien binnengaan. Het kasteel heeft echter nog meer duistere geheimen te verbergen. Er rust een eeuwenoude vloek op de familie en Mathias bleek zich bezig te houden met zwarte magie.

avatar van Mac Hammer Fan
Deze griezelfilm werd begin van de jaren zestig in de Benelux uitgebracht onder de Nederlandse titel "Het Lijk in de Crypte".