Buzz (2005)

Griekenland / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Spiro Taraviras
met A.I. Bezzerides, Jules Dassin en Gloria Stuart

Documentaire over de Hollywood scenarioschrijver Albert Isaac Bezzerides, ook wel Buzz genoemd. Buzz wordt geboren in 1908 in Samsun, Turkije. De Armeens-christelijke Turk Buzz wordt een succesvol scenarioschrijver die zoveel mogelijk over de realiteit wil schrijven. De bijna 100 jaar oude Buzz kijkt terug op zijn carrière in de filmindustrie en vertelt sappige anekdotes over zijn ontmoetingen en vriendschappen met o.a. Robert Mitchum, Marilyn Monroe en Nobelprijswinnaar William Faulkner. De film concentreert zich op de periode van het Hollywood productie systeem in de jaren '40, '50 en '60. In deze periode schrijft Buzz zijn hoogtepunten uit de film noir zoals They Drive by Night (1940) en Kiss Me Deadly (1955). Deze periode in de filmindustrie is ook de periode van de anticommunistische strijd van Senator McCarthy, vele bevriende scenarioschrijvers van Buzz komen op de zwarte lijst en verdwijnen uit Hollywood. Buzz zelf komt op de zogenaamde grijze lijst. Hij vindt nog moeilijk werk.