Family (2001)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Phie Ambo en Sami Saif
met Phie Ambo, Sami Saif en Walid Khalil Kaid Saif

Sami Saif is 28. Hij heeft filmregie gestudeerd. Zijn vader liet hem en zijn broer in de steek toen ze nog jong waren. Zijn broer pleegde later zelfmoord. Sami wil zijn vader gaan zoeken, maar laat elke gelegenheid daartoe voorbijgaan. Zijn aarzeling wordt gevoed door angst, onzekerheid en twijfel, maar toch reist hij uiteindelijk naar Egypte om de man te ontmoeten die nu een nieuw gezin heeft. Met behulp van oude super-8-amateurfilmpjes van hem en zijn broertje, van de jeugd waarvan hij zich weinig herinnert, afgewisseld met beelden van voorbijdrijvende wolken, van de lucht die voortdurend het verstrijken suggereert van tijd, stemmingen en levenssituaties, heeft de regisseur een zeer poëtische maar ook verontrustende documentaire gemaakt. Omdat hij de camera beschouwt als de belangrijkste getuige van zijn zoektocht, praat, huilt en tiert de filmmaker in de lens.