The Carson City Kid (1940)

Western

geregisseerd door Joseph Kane
met Roy Rogers, George 'Gabby' Hayes en Bob Steele

The Carson City Kid is op zoek naar de moordenaar van zijn broer. Hij heeft het vermoeden dat de ware moordenaar salooneigenaar Lee Jessup is. Om bewijzen te verzamelen gaat hij werken in de saloon van Jessup.

vreselijk saaie film

avatar van LuukRamaker
Dit was de eerste keer dat ik een zogenaamde B-western zag en als dit het gemiddelde niveau is binnen dat genre staat me nog een hoop moois te wachten. The Carson City Kid is namelijk een vermakelijke film die aardig goed is bevallen.

Ik had gedacht dat dit een strijd zou worden tussen goed en slecht en dat vanaf begin af aan duidelijk zou zijn wie de eer zou opstrijken. Zo simpel was het niet. Joseph Kane probeert de kijker vanaf het begin al op het verkeerde been te zetten, waardoor het einde als een verassing zou moeten aan komen. Destijds lukte zijn truc vast, maar eigenlijk wordt onbedoeld al gauw duidelijk hoe de vork in de steel zit en hierboven staat zelfs in het plot al aangegeven hoe de situatie precies is.

Naast dat dit de eerste B-western is die ik zag, is het ook voor het eerst dat ik een film zie zonder ondertiteling. Een geslaagde poging, waardoor de filmwereld voor mij weer een stuk groter wordt. Voorheen begon ik niet aan een film voordat ik daar op zijn minst een Engelse ondertiteling bij had gevonden, maar ook zonder blijkt het best te doen. Daarom zal ik nu in de toekomst bijvoorbeeld meer van Roy Rogers kunnen zien, die hier in de film een leuke rol heeft. Ook George 'Gabby' Hayes had een mooi rolletje als typische B-western-marshal (gok ik). Een type Walter Brennan en dat vind ik persoonlijk altijd wel wat hebben.

De film duurt 57 minuten en dat is ook wel lang genoeg voor een verhaaltje zoals die hier verteld wordt. Dat zorgt er ook voor dat er geen vrije avonden voor nodig zijn om de film te kijken en hoewel er destijds waarschijnlijk wel avonden voor werden uitgetrokken om een film als deze te kijken zie ik het zelf meer als leuk tussendoortje.