• 8.258.892 stemmen

Alternatieve titel: The Pearl

Oorsprong: Mexico / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Emilio Fernández

Met onder meer: Pedro Armendáriz, María Elena Marqués en Fernando Wagner

IMDb beoordeling: 7,5 (960)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot La Perla

Quino is een Mexicaanse duiker die heel arm is. Hij, zijn vrouw Juana en zijn zoontje Coyotito wonen in een bescheiden hut aan het strand. Op een ochtend wordt Coyotito gebeten door een schorpioen. Wanneer ze naar de dokter gaan worden ze met een smoes weggestuurd omdat ze geen geld genoeg hebben. Juana en Quino besluiten met hun kano de zee op te varen en te gaan duiken voor oesters. Al het geluk is met hen want ze vinden een gigantische parel. Het nieuws verspreidt zich snel, de dokter komt opeens naar hun hutje toe om Coyotito te helpen op voorwaarde dat ze zo snel mogelijk de rekening betalen. Ze beloven dat ze de kosten zullen vereffenen zodra de parel verkocht is. Maar in het dorp spreken alle parelkopers af de prijs zo laag mogelijk te houden. Wanneer Quino op een dag wordt aangevallen, doodt hij zijn aanvallers in noodweer. Zijn broer stelt dat het beste is als ze zo snel mogelijk het dorp verlaten. Stilaan beginnen ze te beseffen dat die parel hen steeds meer ellende toebrengt.

image

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Een klassieker uit de jaren veertig. Prachtige verfilming van het uitstekend boek van John Steinbeck "The Pearl". Won de Golden Globe, nog zes andere Awards en kreeg nog zes nominaties. "La Perla" is een parel, letterlijk en figuurlijk.

Mwa,wel ok.Het leuke aan dat boek was dat het amper uitgebreider was dan de synopsis ervan,reden waarom iedereen het gelezen heeft voor zijn lijst waarschijnlijk.We moeten toegeven dat het verhaal wel erg simpel is,en de boodschap( bezit maakt niet gelukkig) uitgesproken reactionair( althans,zo lees ik de boodschap).Naar het schijnt werkte Steinbeck zelf mee aan het scenario.

Het verhaal is dus bekend,rest de vormgeving.Die is meer dan uitstekend,ook weer dankzij Figueroa die de fotografie voor practisch alle Fernandez films verzorgde.Grotendeels en plein air geschoten en een absolute visuele natte droom voor het Mexicaanse bureau voor toerisme.Ook de cruciale duikscène zag er verrassend goed uit voor een film uit '46 en dus uit het pre-Cousteau tijdperk.

De held wordt vertolkt door Almendariz ( oa el bruto),die het vooral van zijn charisma moest hebben.

De film is duidelijk ook bedoeld voor buitenlandse consumptie,vandaar dat Fernandez er nog even een semi-authentieke sequentie rondom een volksfeest tegen aan gooit,met op de achtergrond- jawel- La Bamba.