• 8.295.555 stemmen

Luna Papa (1999)

Komedie / Drama | 107 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titels: Lunnyy Papa / Лунный Папа

Oorsprong: Tadzjikistan / Duitsland / Japan / Oezbekistan / Oostenrijk / Zwitserland / Frankrijk / Rusland

Geregisseerd door: Bakhtyar Khudojnazarov

Met onder meer: Moritz Bleibtreu, Chulpan Khamatova en Ato Mukhamedzhanov

Oorspronkelijke taal: Russisch

Releasedatum: 13 juli 2000

Plot Luna Papa

Ergens in een uithoek van Centraal-Azië, waar de nasleep van de oorlog in Afganistan nog voelbaar is, woont de zeventienjarige Mamlakat. Zij droomt van een carrière als filmster en hangt altijd rond bij theaters. Op een nacht wordt ze verleid door iemand die beweert acteur en zelfs een vriend van Tom Cruise te zijn. Ze raakt van hem in verwachting, maar de 'acteur' is plotseling verdwenen. Na een mislukte abortus moet ze aan haar vader opbiechten dat ze zwanger is geweest. Deze besluit dat de eer van de familie gered moet worden.

avatar van geronimo

geronimo

• 1955 berichten

Bah wat 'n vervelende film. Ik heb 't niet eens voor elkaar gekregen om 'm af te kijken.

avatar van LauraPalmer

LauraPalmer

?? Vervelend ?? Ik vond hem juist wel lief!! Het einde was wel een beetje stom maar ja.

avatar van FisherKing

FisherKing

Onmogelijke film eigenlijk. Gaat van perfecte scenes naar onmogelijke scenes.

Doet in extreme mate denken aan de films van Emir Kusturica.

Ik was niet echt in de stemming om ervan te genieten.......

avatar van sydney

sydney

Het was geen goede film! Ergerlijk slecht eigenlijk. Een aaneenschakeling van beelden zonder dat er echt iets moois op gang kwam.

avatar van gimli f

gimli f

Vond het wel een leuke, plezierige film hoor. Een erg absurdistische, magisch-realistische fabel.

Mooi acteerspel van vooral Moritz Bleibtreu (Lola rennt), die een getraumatiseerde knul speelt...ontroerend soms. Vooral als hij zomaar voor niets een trein voortduwt, bijvoorbeeld. Je moet toch je emoties kwijt, nietwaar?

De regisseur noemde het zelf "fantastisch-realisme". De vara-gids noemde dit nog: wellicht nog het best te zien als een filmisch equivalent van de (fabel-achtige) verhalen van Gabriel García Márquez".

Leuk filmpje wel.

gotti

Vond het ook een erg leuk filmpje. Zoals Fisherking al zei doet deze film (qua stijl) erg denken aan de stijl van Emir Kusturica; absurde typetjes, chaotische scènes en een nog chaotischer verhaal. Dit werkt in tegenstelling tot het werk van Kusturica niet altijd even goed (met name het belachelijke einde verpest het sfeertje van de film gruwelijk). Mede door dat einde kom ik niet verder dan 3,5*.

avatar van Goodfella

Goodfella

Wat bij deze film vanaf het begin meteen opvalt is het prachtige camerawerk. Als kijker zweef je bij wijze van spreken mee met galopperende paarden, rennende mensen door drukke straatjes en bijvoorbeeld een schild dat weggegooid wordt. Heel inventief allemaal en vooral hartstikke leuk om te zien.

Al snel blijkt dat het verhaal niet zoveel voorstelt en dat de film het dus vooral van z'n mooie uiterlijk en enkele -lang niet altijd even leuke- slapstick-achtige situaties moet hebben. O.a. m'n broertje trok al eerder de begrijpelijke vergelijking met bijvoorbeeld Black Cat, White Cat maar die vind ik wat dat betreft duidelijk stukken energieker, absurder en vooral leuker. Bovendien slaat de symboliek hier aan het einde wat te ver door. Toch heb ik me absoluut niet verveeld en ik geef derhalve dan ook 3 dikverdiende sterren

avatar van FisherKing

FisherKing

droogt toch verkeerd op. 2.5*

avatar van Yak

Yak

Ik heb waanzinnig genoten van deze totaal geschifte film. Alles is zo onweerstaanbaar overdreven dat ik meerdere malen gewoon niet meer bijkwam van het lachen. Ik ben nog eventjes sprakeloos, maar deel wel vast een 4,5* uit (geen 5, omdat de kolder een half uur voor het einde toch eventjes inzakt). Het onbegrijpelijke einde was al net zo krankjorem en geniaal als de hele film. Puur genieten, helemaal mijn soort film.

gotti

Eigenlijk alleen dat einde weerhield mij er ook van om deze film niet meer te geven. Dit vond ik echt een nominatie waard voor de "hoe verkloot ik een hele goeie film door het einde" bokaal. Verder inderdaad briljant absurd.

gotti

Nu ik er zo over nadenk is ie ook wel meer waard dan 3,5*. Binnenkort maar weer eens huren dus.

kappeuter (crew films)

Na Good Bye Lenin ben ik benieuwd naar elke Chulpan film.

avatar van Yak

Yak

kappeuter schreef:

Na Good Bye Lenin ben ik benieuwd naar elke Chulpan film.

Vond je haar in Good Bye Lenin echt zo mooi dan? Ik vond haar in die film juist veel te veel de kakelende kip uithangen, terwijl ze in Luna Papa echt zo hartverwarmend onschuldig is.

kappeuter (crew films)

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal Yak. Ik vond haar zeker geen kakelende kip in GBL.

avatar van jasmyn

jasmyn

Nou ik ga deze film vanavond bekijken, ben er erg benieuwd naar, naar deze talloze verschillende reacties te gelezen hebben

avatar van Ziggy007

Ziggy007

Best een leuk filmpje. Bevat een hoge dosis droge humor, wat met wat alcohol op mss wat beter uit z'n verf komt, maar ook nuchter heb ik mezelf er ettelijke keren op betrapt dat ik moest lachen.

Moritz Bleibrue (Lola Rent) steelt natuurlijk de show, voor zover dat mogelijk is bij deze film. Verder wordt er redelijk tot goed geacteerd, en het camerawerk is gewoon goed te noemen. Alleen het einde is mij een raadsel waarom ze daarvoor gekozen hebben. Wanneer op de trouwdag de koe uit de lucht komt vallen en de bruidegom en vader in één klap dood zijn, moest ik nog lachen, maar toen aan het eind de hoofdrolspeelster opsteeg en wegvloog veranderde dat in afschuw. Anderzijds hoort dat ook wel een beetje bij de film, het verbaasde me iig niet Leuke film met apart sfeertje! 3.5*

avatar van seth gecko

seth gecko

schattig filmpje met een licht deprimerende ondertoon.

een mooie fabel met leuke vertolkingen van het schattige hoofdactriceje en de immer schitterende moritz bleibtreu

3 sterren

avatar van joyce.b

joyce.b

?????????????

Wat begrijp je niet?

avatar van E V

E V

Ik had Moritz Bleibtrue helemaal niet in deze film verwacht, een aangename verrassing, want hij speelt heel goed.

avatar van west&east

west&east

FisherKing schreef:

Onmogelijke film eigenlijk. Gaat van perfecte scenes naar onmogelijke scenes.

Doet in extreme mate denken aan de films van Emir Kusturica.

Ik was niet echt in de stemming om ervan te genieten.......

ben ik met jou eens ...

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Bizar en absurd is deze film. Allerlei dingen komen figuurlijk, maar ook letterlijk (die koe ) uit de lucht vallen. Als je door al die ridicule dingen heen prikt, is Luna Papa toch erg vermakelijk. Ik zat telkens met een soort van verbaasde grijns op me gezicht en me afvragend wat er nù weer gaat gebeuren. Het belabberde einde hoort er eigenlijk toch wel bij.

4* sterren geef ik het .

avatar van zowizo

zowizo

sydney schreef:

de hele film was mooi !! en de muziek en het geluid !

een onvervalste indianen feel good film uit Rusland .

oja vergat ik nog - het einde is echt helemaal prachtig - ja ja !

avatar van breedbeeld

breedbeeld

Alle positiefs is al gezegd. Toch nog even het film- en camarawerk benadrukken. Fabelachtig. Vooral dat stukje dat broer en zus autootje spelend door de straten rennen, is dat met een zeer laag vliegende helicopter gedaan? De moeite waard. Leuke rol van Frank Rijkaard ehh

Moritz Bleibtrue ook. Chulpan vind ik wel komisch talent hebben dus wil nog weleens wat van haar zien op ander gebied.

avatar van Baggerman

Baggerman

breedbeeld schreef:
Leuke rol van Frank Rijkaard ehh
Moritz Bleibtrue ook.

Haha, ik zat de hele tijd te denken: "op wie LIJKt die vent nou?" Inderdaad! Maar speelt deze acteur ook niet in "Das Experiment" of heb ik het mis?

Gave bizarre film, gaaf einde ook!

avatar van tonnyhk

tonnyhk

geronimo schreef:

Tja ik vond het ook niets. Ik vond het niet grappig zeer ongeloofwaardig en belachelijk eigenlijk.

Nee dit is absoluut niet mijn film.

avatar van dmnqdeluxe

dmnqdeluxe

Weet iemand hoe ik aan deze film kan komen,met NL ondertiteling? Bol levert hem niet meer. *ebay uitgezondert*.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20339 berichten

dmnqdeluxe schreef:

Alleen tweedehands. De Nederlandse DVD is al tijden niet meer te bestellen.

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Fantastisch [ook letterlijk], kleurrijk, boeiend, leuk, te gekke sfeer en Khamatova is onweerstaanbaar charmant.

Nu 2x gezien en ik vind deze film volstrekt origineel en met zichtbaar enthousiasme en liefde voor cinema gemaakt.

Toppertje!

appelpit

Deze een tijd geleden op Canvas gezien. De film zorgt met zijn hilariteit en magische sfeer ervoor dat je voortdurend met een big smile zit te glunderen. Wat de film ook siert, is dat je als kijker niet weet wat nu de uitkomst van Mamlakat, haar vader en broer hun avonturen zal zijn. Wel jammer van de lage quotering hier.

BBarbie

Chaotische, originele klucht. Er gebeurt van alles, vaak tegelijkertijd zodat je af en toe niet weet waar je moet kijken. Voor iets soortgelijks moet je volgens mij helemaal terug naar het tijdperk van de stomme films van Mack Sennett c.s.

Energieke rollen van Chulpan Khamatova en Moritz Bleibtreu.

Lachen, gieren, brullen.