Luna Papa (1999)

Alternatieve titels: Lunnyy Papa | Лунный Папа

Duitsland / Japan / Tadzjikistan / Oezbekistan / Oostenrijk / Zwitserland / Frankrijk / Rusland
Komedie / Drama

geregisseerd door Bakhtyar Khudojnazarov
met Chulpan Khamatova, Moritz Bleibtreu en Ato Mukhamedzhanov

Ergens in een uithoek van Centraal-Azië, waar de nasleep van de oorlog in Afganistan nog voelbaar is, woont de zeventienjarige Mamlakat. Zij droomt van een carrière als filmster en hangt altijd rond bij theaters. Op een nacht wordt ze verleid door iemand die beweert acteur en zelfs een vriend van Tom Cruise te zijn. Ze raakt van hem in verwachting, maar de 'acteur' is plotseling verdwenen. Na een mislukte abortus moet ze aan haar vader opbiechten dat ze zwanger is geweest. Deze besluit dat de eer van de familie gered moet worden. En zo gaan vader Safar, broer Nasreddin en Mamlakat op pad om de vader van het ongeboren kind op te sporen. Met z'n drieën trekken ze door het vreemde, ruige landschap en vallen van de ene wonderlijke situatie in de andere.

avatar van geronimo
Bah wat 'n vervelende film. Ik heb 't niet eens voor elkaar gekregen om 'm af te kijken.

?? Vervelend ?? Ik vond hem juist wel lief!! Het einde was wel een beetje stom maar ja.

FisherKing
Onmogelijke film eigenlijk. Gaat van perfecte scenes naar onmogelijke scenes.
Doet in extreme mate denken aan de films van Emir Kusturica.
Ik was niet echt in de stemming om ervan te genieten.......

sydney
Het was geen goede film! Ergerlijk slecht eigenlijk. Een aaneenschakeling van beelden zonder dat er echt iets moois op gang kwam.

gimli f
Vond het wel een leuke, plezierige film hoor. Een erg absurdistische, magisch-realistische fabel.
Mooi acteerspel van vooral Moritz Bleibtreu (Lola rennt), die een getraumatiseerde knul speelt...ontroerend soms. Vooral als hij zomaar voor niets een trein voortduwt, bijvoorbeeld. Je moet toch je emoties kwijt, nietwaar?
De regisseur noemde het zelf "fantastisch-realisme". De vara-gids noemde dit nog: wellicht nog het best te zien als een filmisch equivalent van de (fabel-achtige) verhalen van Gabriel García Márquez".

Leuk filmpje wel.

Vond het ook een erg leuk filmpje. Zoals Fisherking al zei doet deze film (qua stijl) erg denken aan de stijl van Emir Kusturica; absurde typetjes, chaotische scènes en een nog chaotischer verhaal. Dit werkt in tegenstelling tot het werk van Kusturica niet altijd even goed (met name het belachelijke einde verpest het sfeertje van de film gruwelijk). Mede door dat einde kom ik niet verder dan 3,5*.

avatar van Goodfella
Wat bij deze film vanaf het begin meteen opvalt is het prachtige camerawerk. Als kijker zweef je bij wijze van spreken mee met galopperende paarden, rennende mensen door drukke straatjes en bijvoorbeeld een schild dat weggegooid wordt. Heel inventief allemaal en vooral hartstikke leuk om te zien.

Al snel blijkt dat het verhaal niet zoveel voorstelt en dat de film het dus vooral van z'n mooie uiterlijk en enkele -lang niet altijd even leuke- slapstick-achtige situaties moet hebben. O.a. m'n broertje trok al eerder de begrijpelijke vergelijking met bijvoorbeeld Black Cat, White Cat maar die vind ik wat dat betreft duidelijk stukken energieker, absurder en vooral leuker. Bovendien slaat de symboliek hier aan het einde wat te ver door. Toch heb ik me absoluut niet verveeld en ik geef derhalve dan ook 3 dikverdiende sterren

FisherKing
droogt toch verkeerd op. 2.5*

avatar van Yak
Yak
Ik heb waanzinnig genoten van deze totaal geschifte film. Alles is zo onweerstaanbaar overdreven dat ik meerdere malen gewoon niet meer bijkwam van het lachen. Ik ben nog eventjes sprakeloos, maar deel wel vast een 4,5* uit (geen 5, omdat de kolder een half uur voor het einde toch eventjes inzakt). Het onbegrijpelijke einde was al net zo krankjorem en geniaal als de hele film. Puur genieten, helemaal mijn soort film.

Eigenlijk alleen dat einde weerhield mij er ook van om deze film niet meer te geven. Dit vond ik echt een nominatie waard voor de "hoe verkloot ik een hele goeie film door het einde" bokaal. Verder inderdaad briljant absurd.

Nu ik er zo over nadenk is ie ook wel meer waard dan 3,5*. Binnenkort maar weer eens huren dus.

kappeuter (moderator)
Na Good Bye Lenin ben ik benieuwd naar elke Chulpan film.

avatar van Yak
Yak
kappeuter schreef:

Na Good Bye Lenin ben ik benieuwd naar elke Chulpan film.

Vond je haar in Good Bye Lenin echt zo mooi dan? Ik vond haar in die film juist veel te veel de kakelende kip uithangen, terwijl ze in Luna Papa echt zo hartverwarmend onschuldig is.

kappeuter (moderator)
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal Yak. Ik vond haar zeker geen kakelende kip in GBL.

Nou ik ga deze film vanavond bekijken, ben er erg benieuwd naar, naar deze talloze verschillende reacties te gelezen hebben

avatar van Ziggy007
Best een leuk filmpje. Bevat een hoge dosis droge humor, wat met wat alcohol op mss wat beter uit z'n verf komt, maar ook nuchter heb ik mezelf er ettelijke keren op betrapt dat ik moest lachen.

Moritz Bleibrue (Lola Rent) steelt natuurlijk de show, voor zover dat mogelijk is bij deze film. Verder wordt er redelijk tot goed geacteerd, en het camerawerk is gewoon goed te noemen. Alleen het einde is mij een raadsel waarom ze daarvoor gekozen hebben. Wanneer op de trouwdag de koe uit de lucht komt vallen en de bruidegom en vader in één klap dood zijn, moest ik nog lachen, maar toen aan het eind de hoofdrolspeelster opsteeg en wegvloog veranderde dat in afschuw. Anderzijds hoort dat ook wel een beetje bij de film, het verbaasde me iig niet Leuke film met apart sfeertje! 3.5*

schattig filmpje met een licht deprimerende ondertoon.
een mooie fabel met leuke vertolkingen van het schattige hoofdactriceje en de immer schitterende moritz bleibtreu
3 sterren

joyce.b

?????????????

Wat begrijp je niet?

avatar van E V
E V
Ik had Moritz Bleibtrue helemaal niet in deze film verwacht, een aangename verrassing, want hij speelt heel goed.

west&east
FisherKing schreef:
Onmogelijke film eigenlijk. Gaat van perfecte scenes naar onmogelijke scenes.
Doet in extreme mate denken aan de films van Emir Kusturica.
Ik was niet echt in de stemming om ervan te genieten.......

ben ik met jou eens ...

avatar van Vinokourov
Bizar en absurd is deze film. Allerlei dingen komen figuurlijk, maar ook letterlijk (die koe ) uit de lucht vallen. Als je door al die ridicule dingen heen prikt, is Luna Papa toch erg vermakelijk. Ik zat telkens met een soort van verbaasde grijns op me gezicht en me afvragend wat er nù weer gaat gebeuren. Het belabberde einde hoort er eigenlijk toch wel bij.
4* sterren geef ik het .

avatar van zowizo
sydney schreef:

de hele film was mooi !! en de muziek en het geluid !

een onvervalste indianen feel good film uit Rusland .

oja vergat ik nog - het einde is echt helemaal prachtig - ja ja !

avatar van breedbeeld
Alle positiefs is al gezegd. Toch nog even het film- en camarawerk benadrukken. Fabelachtig. Vooral dat stukje dat broer en zus autootje spelend door de straten rennen, is dat met een zeer laag vliegende helicopter gedaan? De moeite waard. Leuke rol van Frank Rijkaard ehh
Moritz Bleibtrue ook. Chulpan vind ik wel komisch talent hebben dus wil nog weleens wat van haar zien op ander gebied.

avatar van Baggerman
breedbeeld schreef:
Leuke rol van Frank Rijkaard ehh
Moritz Bleibtrue ook.

Haha, ik zat de hele tijd te denken: "op wie LIJKt die vent nou?" Inderdaad! Maar speelt deze acteur ook niet in "Das Experiment" of heb ik het mis?

Gave bizarre film, gaaf einde ook!

avatar van tonnyhk
geronimo schreef:

Tja ik vond het ook niets. Ik vond het niet grappig zeer ongeloofwaardig en belachelijk eigenlijk.
Nee dit is absoluut niet mijn film.

avatar van dmnqdeluxe
Weet iemand hoe ik aan deze film kan komen,met NL ondertiteling? Bol levert hem niet meer. *ebay uitgezondert*.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
dmnqdeluxe schreef:

Alleen tweedehands. De Nederlandse DVD is al tijden niet meer te bestellen.

avatar van riefenstahl
Fantastisch [ook letterlijk], kleurrijk, boeiend, leuk, te gekke sfeer en Khamatova is onweerstaanbaar charmant.
Nu 2x gezien en ik vind deze film volstrekt origineel en met zichtbaar enthousiasme en liefde voor cinema gemaakt.
Toppertje!

appelpit
Deze een tijd geleden op Canvas gezien. De film zorgt met zijn hilariteit en magische sfeer ervoor dat je voortdurend met een big smile zit te glunderen. Wat de film ook siert, is dat je als kijker niet weet wat nu de uitkomst van Mamlakat, haar vader en broer hun avonturen zal zijn. Wel jammer van de lage quotering hier.

Chaotische, originele klucht. Er gebeurt van alles, vaak tegelijkertijd zodat je af en toe niet weet waar je moet kijken. Voor iets soortgelijks moet je volgens mij helemaal terug naar het tijdperk van de stomme films van Mack Sennett c.s.
Energieke rollen van Chulpan Khamatova en Moritz Bleibtreu.
Lachen, gieren, brullen.