Frau Holle (1954)

Alternatieve titel: Mother Holly

West-Duitsland
Familie / Fantasy

geregisseerd door Fritz Genschow
met Renée Stobrawa, Rita-Maria Nowotny en Erika Petrick

Een vlijtig meisje, Rosemarie, dat zeer hard moest werken van haar moeder laat op een dag tijdens het spinnen de spoel in de waterput vallen. In paniek springt Rosemarie in de waterput en komt zodoende terecht in de wereld van Vrouw Holle. Vlijtig als ze is, helpt ze Vrouw Holle met allerlei klusjes, zelfs bij het uitschudden van het dekbed, waardoor het gaat sneeuwen op de aarde. Vrouw Holle beloont haar door haar te overgieten met goud. Als Rosemarie weer thuis is, en haar verhaal vertelt, is haar zusje Elsemarie jaloers. Ook zij zal overgoten worden door goud, denkt ze, en springt in de put. Echter, Elsemarie is verre van vlijtig, en Vrouw Holle beloont haar op een andere manier.