Mevrouw de Minister (2002)

Nederland
150 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Norbert ter Hall
met Marieke Heebink, Derek de Lint en Theo Maassen

Als Dirkje Holman tot Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benoemd wordt, is ze eind dertig, tamelijk briljant en niet in de eerste, maar ook niet in de laatste plaats gezegend met een aantrekkelijk uiterlijk. Ze is afkomstig uit de gemeentepolitiek. Niet een door de wol geverfde politica dus, maar wel zeer eigenzinnig en iemand die erop gebrand is alles nu eens 'anders' te doen. Al snel leidt die vernieuwingsdwang tot een conflict met haar liberale coalitiegenoot, minister Lagerweij van Financiën. Haar partijleider, premier Staal, moet hierbij vredestichtend optreden.

avatar van De Mees
Eindelijk mag de serie op MM.

Goed geacteerd en gefilmd in zwart wit wat toch iets extra's geeft.

avatar van Mug
Mug
En voor een spotprijsje te koop via de VPRO webwinkel.

avatar van De Mees
ik begrijp niet dat dit niet via de de normale kanalen verkrijgbaar is.

Opnieuw een erg sterk tv drama van Ter Hall (zag de helft van Waltz; ook erg sterk). Sterk spel (alhoewel ik wel altijd een beetje jeuk van De Lint krijg) en een goed script van Ketelaar, die op een wel doordachte wijze de ziel (of het gebrek hieraan) van de politiek bloot legt.
Qua camera (Richard van Oosterhout) deed ht me soms wat te gemaakt aan. De vele slow motions had ik na verloop van tijd wel gezien; na een tijdje begonnen deze een beetje aan kracht in te boeten.
Wel een fascinerende art-direction, waar niet geprobeerd is de Tweede Kamer na te maken, maar waar geheel nieuwe ruimtes geschapen zijn. Erg mooi.

Graag meer van zulk drama van Norbert ter Hall.

De slowmotions zijn juist bijzonder gedoseerd en minimaal, vond enkel de eerste - waarbij Dirkje als hippie haar armen in de lucht steekt - behoorlijk misplaatst. Verder is het jammer dat het sterke spel, strakke regie en de oogverblindende cinematografie teniet worden gedaan door een gekunsteld scenario, dat richting het einde toe zelfs volledig op hol slaat (mijn waardering voor het geheel daalde werkelijk met de minuut in de laatste aflevering). Bijzonder onsympathiek hoofdpersonage overigens, de enige reden waarom ik hoopte dat ze niet nog verder de stront in zou zakken had te maken met haar kind.