1Beonga-Ui Gijeok (2007)

Zuid-Korea
Komedie / Drama

geregisseerd door Je-gyun Yun
met Chang Jung Lim, Ji-won Ha en Hyeon Ju

Pil-je heeft van zijn baas de opdracht gekregen om alle inwoners weg te krijgen uit 1st Street, een achterstandswijk in Seoel. Zodra alle mensen zijn vertrokken kan men namelijk beginnen met de bouw van een nieuw appartementencomplex. Om de mensen zo snel mogelijk weg te krijgen besluit Pil-je alvast een klein kantoor te nemen in een container in de 1st Street. In het begin haat hij alles en iedereen en ergert zich aan de voorzieningen daar. Toch krijgt hij langzaam maar zeker sympathie voor de mensen in 1st Street.

avatar van Bacon
Lastig om deze film te beoordelen, want ik zit met gemengde gevoelens.

Het eerste uur vond ik erg leuk. Pil-je had echt de pest aan alles en iedereen daar in 1st Street en dat zorgde voor een hoop komische momenten.

Maar dan breekt het tweede uur aan en verliest de film al z'n kracht. De komedie slaat om in een dramatisch slecht drama.

Het eerste uur geef ik 3*, het tweede uur geef ik 1*.
Mijn gemiddelde is dus 2 sterren voor 1Beonga-Ui Gijeok

avatar van Baggerman
De gemengde gevoelens zijn goed te begrijpen, want de film maakt inderdaad een enorme ommezwaai van luchtige komedie naar zwaar drama (met als hoogtepunt de zelfverbranding van één van de buurtbewoners !) Dat was allemaal even slikken, maar gelukkig ben ik dit soort vreemde plotontwikkelingen/genrewijzigingen inmiddels wel gewend van andere Aziatische films.

Zeker van het eerste gedeelte kon ik wel genieten en daar af en toe om grijnzen. De film ziet er ook mooi verzorgd uit en dat had ik niet verwacht, want dit is toch wel een B-film. Er wordt trouwens ook weer flink op los geslagen en gescholden. Die Korean (b)lijken toch een mepperig volkje en ook kinderen worden daarbij niet ontzien!

Uiteindelijk is er tòch (hoewel miniem) een happy end!

Een film met twee gezichten, omdat het kluchtige eerste deel vrij onverwacht plaats maakt voor grimmig drama wanneer de projectontwikkelaar zelf ten tonele verschijnt en geweld de luchtige sfeer helemaal verdrijft. Zoals wel vaker bij Koreaanse films spraken mij de scènes met de kleine kinderen het meeste aan. De bokspartijen hadden wat mij betreft wel wat minder bloederig mogen zijn. De tweede verhaallijn over de koffieautomaat-exploitant en zijn onhandige amoureuze gedoe hangt er een beetje als los zand bij. Toch wel een ruime voldoende, want ik heb mij over het algemeen genomen prima vermaakt.