Il Nemico di Mia Moglie (1959)

Alternatieve titel: My Wife's Enemy

Italië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Gianni Puccini en Gabriele Palmieri
met Marcello Mastroianni, Giovanna Ralli en Vittorio De Sica

Marco is een scheidsrechter tegen de zin van zijn familie. Zijn vrouw, Luciana, haat voetbal omdat zij vindt dat Marco teveel tijd bij het spel doorbrengt. Zijn vader veracht ook die sport omdat hij altijd heeft gewild dat Marco een rechter werd. Marco wordt vaak heen en weer geduwd door de spelers die niet van zijn besluiten houden, en wat er ook gebeurt, hij heeft nog altijd de kans dat hij door een stel woeste voetbalfans in elkaar wordt geslagen. In het kort: Marco leidt een hondenleven, maar ondanks alles houdt hij ervan. In een bepaalde wedstrijd neemt hij een correcte maar zeer gevaarlijke beslissing.