The Nickel Ride (1974)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Robert Mulligan
met Jason Miller, Linda Haynes en Bo Haynes

Los Angeles. Cooper (Jason Miller) wordt the 'key man' genoemd, omdat hij verscheidene pakhuizen bezit waar criminelen hun zaakjes verbergen, en het gerinkel van zijn enorme sleutelbos klinkt dagelijks op straat. Hij staat op het punt een nieuw complex te kopen, maar moet daarvoor nog wel een deal sluiten met wat corrupte mensen van de politie en het stadhuis. Ook de topman van het misdaadsyndicaat waar hij zoveel zaken mee doet, heeft belang bij het al dan niet slagen van deze deal. In de loop van een paar dagen wordt het steeds spannender en verwarrender: krijgt hij wat hij wil, of zijn de dagen van deze oude rot in het vak reeds geteld...?

Meneer Bungel
Heerlijk misdaaddrama dat aanvankelijk meer leunt op drama, met prachtige (maar niet alleen!) grote stadsschetsen en een perfect gecaste en spelende Jason Miller (een gezicht dat me enkel bekend voorkomt, maar ik kan geen film noemen die ik met hem - laat staan in de hoofdrol - gezien heb) als ouwe, trouwe hond die echter nog flink van zich af kan bijten als het moet!

Misschien is het iets te saai (ik ga het natuurlijk niet over de twists hebben!) voor de gemiddelde filmkijker, maar dit sfeertje, met de zeer spaarzaam ingezette funky soundtrack en een verhaal over de onzekere dagen van een oude rot die het allemaal niet bij lijkt te kunnen benen, zijn ingrijpend veranderende habitat en zijn verwoede strijd om grip te houden op de realiteit... subliem gedaan. Van Mulligan moet ik maar eens meer gaan zien.

4,5*.