Nel Blu Dipinto di Blu (1959)

Italië

geregisseerd door Piero Tellini
met Domenico Modugno, Giovanna Ralli en Arianna

Turi, een gelukkige Siciliaanse zwerver die leeft van dag naar dag, kan geen verkeerde voet zetten wanneer het de omgang met mooie vrouwen betreft. Zij schijnen echt allemaal te bezwijken voor zijn charmes. Op een dag, echter, wordt hij beschuldigd van medeplichtigheid in een diefstal bij een juwelier. Turi heeft absoluut niets met die diefstal te maken, maar niettemin heeft hij een alibi nodig en hij wordt gedwongen om te zeggen bij wie hij de nacht heeft doorgebracht. Maar als hij dat doet worden zijn andere vriendinnen allemaal jaloers en keren zich tegen hem...

avatar van Brix
Vannacht op TV: ARD 1:45 uur

avatar van Brix
Dit is een van die typische Italiaanse ' volkse' films.
Geen hoogstaande productie, maar een mooi tijdsdocument.
De sfeer is ook hier weer bepalend.
Het verhaal speelt zich of in de grauwe woonwijken die in de schaduw van het Colosseum liggen (lagen)
Mooi in beeld gebracht, in zwart-wit fotografie.

Modugno beschikte buiten een goede zangstem ook nog over enig acteertalent, en brengt het er best redelijk vanaf.
Zijn liedjes vrolijken de film op.
Zelfs Vittorio De Sica zingt er een van.
De titelsong, in de versie van Modugno zelf, was destijds een gigantische wereldhit.
Ook in Nederland werd het refrein uit volle borst meegebleèrd herinner ik mij nog heel goed..."Vóólááréé, Ohóó!"
Maar hier was de uitvoering van de Amsterdamse nep 'tenore Napolitano', Willy Alberti, zeker zo bekend als het origineel.

Verder sieren een aantal prachtig uitziende actrices de film.
Arianna, waarvan ik buiten deze film helemaal niets terug kan vinden, doet wat aan Ingrid Bergman denken.
Wellicht was het haar enige film(?)

Giovanna Ralli is echter mijn favoriete hier.
In haar zie ik zowel uiterlijke gelijkenis met Sophia Loren als ook met Gina Lollobrigida.
Misschien dat zij juist om die reden nooit echt zo bekend is geworden als beide Italiaanse iconen.
Erg jammer, want het is een prachtverschijning, al heeft zij nu ook weer geen geringe status van bekendheid verworven, en acteert overigens nog steeds!

Ik hou wel van dit soort van films.