• 8.262.059 stemmen

7 Winchester per un Massacro (1968)

Western | 98 minuten

Genre: Western

Alternatieve titels: Payment in Blood / Seven Winchesters for a Massacre / Renegade Riders / Sette Winchester per un Massacro

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Enzo G. Castellari

Met onder meer: Edd Byrnes, Guy Madison en Ennio Girolami

IMDb beoordeling: 5,6 (301)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot 7 Winchester per un Massacro

"The battle for victory is ended... but the war for revenge goes on!"

Texas, 1867. Blake, een ex-kolonel, gaat met zijn bende plunderend en rovend het land door. Stuart, die één van zijn mensen van de Federalen heeft gered, zoekt de kolonel op in zijn Mexicaanse schuilplaats en stelt hem voor dat zij op speurtocht gaan naar een grote som geld waarvan hij alleen weet waar het zich bevindt...

image

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1998 berichten

Ik heb deze western zojuist na vele jaren herzien, Voldoende actie en nu toch wel een voldoende.

avatar van thunderball

thunderball

Deze film stond samen met Red Blood Yellow Gold op een pas aangeschafte Wild East dvd en leek mij aanvankelijk niet veel.
Soms kan een mens zich echter behoorlijk vergissen. Waar ik de andere film ietwat vond tegen vallen, ervoer ik deze film juist als ijzer sterk.

Kookie Byrnes, die ik overigens altijd slechts kende van zijn vermakelijke optreden in Grease, als de volledig met zich zelf ingenomen presentator van het dansfestijn, blijkt in de drie Spaghetti westerns, die hij heeft gedaan, een zeer goede keuze te zijn. Hij deed mij ergens wel wat denken aan een zeer jonge Eastwood.

Het verhaal, hoewel de inmiddels bekende paden betredend, wordt zeer vlot en energiek verteld en weet de volle anderhalf uur te boeien, met hier en daar een twist.
Dit is qua plot duidelijk de "op jacht naar de schat" variant, waarbij de held zich onder de schurken mengt en uiteraard ergens halverwege wordt gesnapt en betrapt, vervolgens volledig in puin wordt geslagen, maar nog voor het einde schoonschip zal maken.

De hoofdschurk wordt vertolkt door Madison, zelf een behoorlijke naam en ster in dit specifieke genre en hij doet dat op een geweldige en charismatische manier.

Voeg daar nog aan toe een goede, sfeervolle score van Francesco De Masi, met een aanstekelijk hoofdthema, wat als een oorwurm snel in je hoofd blijft hangen.

Kortom: dit is een vermakelijke en goede film, zeker een aanrader!
Een acht, ofwel vier sterren.