Baghdad On/Off (2003)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Saad Salman

De Iraakse filmmaker Saad Salman woont al ruim vijfentwintig jaar in Parijs, nadat hij vanwege zijn politieke opvattingen moest vluchten voor het regime. Omdat hij bericht heeft gekregen dat zijn moeder ernstig ziek is, besluit hij terug te keren naar Irak, om haar op te zoeken in de hoofdstad Bagdad. Met behulp van een gids - een wijs en bijzonder flegmatisch man - komt hij de grens over, maar dan beginnen de moeilijkheden pas. Samen met zijn gids, die steeds opnieuw belooft dat hij de filmmaker de volgende dag naar Bagdad zal kunnen brengen, rijdt Salman eindeloos rond in het Koerdische, door VN-troepen beschermde deel van Irak, op zoek naar een veilige toegangspoort tot het door het Iraakse leger beheerste gebied rondom Bagdad. Ondertussen filmt hij met zijn onopvallende, digitale videocamera in verschillende Koerdische vluchtelingenkampen en legt hij getuigenissen vast van slachtoffers van Saddam Hoessein.