Escadrons de la Mort: L'École Française (2003)

Alternatieve titel: Death Squads: The French School

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Marie-Monique Robin
met Anibal Acosta, Alcides Lopez Aufranc en Carl Bernard

Een oorlog gaat altijd gepaard met geweld en dood, maar het wordt helemaal smerig wanneer soldaten zich geconfronteerd zien met gewapende rebellen, die er methoden op nahouden die niets met de Conventies van Genève te maken hebben. Dat ondervonden de Fransen eerst in Indo-China en vervolgens tijdens in Algerije in 1957. Tijdens die oorlog werden door de Fransen methoden ontwikkeld met als belangrijkste kenmerk het toepassen van vergaande marteltechnieken. Regisseur Marie-Monique Robin spreekt met veteranen en illustreert hun verhalen met beelden uit de speelfilm 'The Battle of Algiers', die werd gebruikt als instructiefilm voor militairen. Robin concludeert dat de Franse methode navolging kreeg bij onder andere de Verenigde Staten. Ook blijkt uit deels met de verborgen camera gefilmde gesprekken met militairen en slachtoffers, dat de Franse invloed op de militaire machthebbers in landen als Argentinië en Chili in de jaren zestig en zeventig aanzienlijk was.

TV-docu die dus eigenlijk niet op dit forum thuishoort, maar omdattie is uitgebracht op DVD en er ook een meta-filmisch ascpect mee blijkt te spelen zal ik er maar eens een babbeltje over houden. Ook als kijktip voor ons aanstaande staatshoofd, misschien.
Deze film werd uitgezonden op canal+ en later ook in Argentinië en Chili, waar hij zoals begrijpelijk nog meer beroering veroorzaakte dan in het thuisland. Het was namelijk de eerste keer dat leden van de junta's vrijuit babbelden over het gebruik van tortuur en de verdwijningen, een handje geholpen door een geheime camera. Meest ook voor het laatst, velen zijn al overleden.
Wat LBDA betreft hebben we een mooi voorbeeld van filmhistorische ironie : niet alleen werd deze klassieker enthousiast bekeken door de jongens van het leger en de OAS, hij was op zijn beurt ook een belangrijke inspiratiebron voor zowel de Franse als later zuidamerikaanse inlichtingendiensten ! De betrouwbaarheid van dit werk wordt nog eens onderstreept door de inmiddels overleden generaal Bigeard, die zoals gekend in de film kolonel Mathieu heette. Ik vraag me af of Pontecorvo dit nog heeft gezien...maar goed, een auteur dient te geloven in de open text...
De DVD versie van de docu duurt dik 2 uur, maar voegde niet zoveel toe aan de uitzending, daar waar ik meer had willen horen over de invloed die de Franse contra-guerilla technieken * zouden hebben gehad op de jongens van de CIA, een aspect dat ik in de docu niet overtuigend vond overkomen, en dat bovendien dankzij- toen- Irak en nu Afganistan actueler zou zijn dan de Zuidamerikaanse link. Bovendien had ik meer willen horen over de Israëlische veiligheidstdiensten, die zoals en passant wordt aangestipt ook werden opgeleid in Franse centra...
Inhoudelijk erg interessant, visueel niet want dit is gewoon talking heads meet archive footage meet voice off materiaal en "film" dekt de lading niet echt.
* : volgens de bedenker ervan col. Lacheroy was deze methode op zijn beurt geinspireerd door het rode boekje van Mao dattie in Vietnam doorspitte, nog meer historische ironie dus.