Die Buntkarierten (1949)

1 stem

Oost-Duitsland

geregisseerd door Kurt Maetzig
met Camilla Spira, Werner Hinz en Liselotte Lieck

Socialistisch gezinde kroniek volgt een rechtschapen arbeidersfamilie vanaf eind negentiende eeuw tot de ineenstorting van het Derde Rijk. Guste wordt als dochter van een dienstmeisje geboren en is inmiddels ook dienstmeid. Ze krijgt twee kinderen uit haar huwelijk met arbeider Paul. Tijdens de Eerste Wereldoorlog is Paul aan het front en werkt Guste in een munitiefabriek. Na de oorlog, als Paul is teruggekeerd, volgen magere jaren tijdens de crisis en het opkomende fascisme. Paul overlijdt en tijdens de Tweede Wereldoorlog verliest Guste ook nog haar zoon.

avatar van Darbie
Uitermate braaf en saai verhaal over de lagere klasse van de werkende bevolking.