Il Testimone (1946)

Alternatieve titel: The Testimony

Italië

geregisseerd door Pietro Germi
met Roldano Lupi, Marina Berti en Ernesto Almirante

Een vermeende moordenaar staat op het punt ter dood veroordeeld te worden, ten gevolgde van bewijsmateriaal van een getuige die eerst overtuigd is van zijn gelijk. Maar nadien begint de man toch te twijfelen en trekt hij zijn beschuldigingen in. De beschuldigde wordt vrijgelaten, maar ondanks het feit dat hij samenwoont met de vrouw van wie hij houdt, is hij niet gelukkig. Zijn geweten speelt hem parten en hij wordt meer en meer geobsedeerd door de gedachte dat zijn leven in de handen is van die getuige, die altijd op zijn beslissing zou kunnen terugkeren. Uiteindelijk besluit hij de man te vermoorden...

Klassieker van Germi, zijn niet onaardige debuut zelfs. Begint als een soort Hitch/Lang achtig courtroomdrama over- denken wij - een onschuldige stakker die terecht staat voor moord op grond van eigenlijk alleen de verklaring van een zichtbaar dementerende kleine ambtenaar, Almirante. En dan zou je verwachten dat het hier een anti- death penalty manifest zou betreffen....maar wacht godverdomme eens even, een klein burgermannetje dat steeds staat te trappelen om op te treden als getuige à charge tegen een jonge moordverdachte in de grootstad maar zich later bedenkt en zijn excuses aanbiedt, waar kennen jullie dat ook alweer van ? De Dostojevskij buffs hier( en ik weet dat talloze van dit soort figuren hier bij nacht en ontij ronddolen en Kwaad bedrijven...) weten waarschijnlijk het antwoord al.
En verrek: de gelijkenis die eerst toevallig of en passant had kunnen zijn, blijkt in het slot volkomen bedoeld en erg opzichtig te zijn. Maar dat betekent dus ook dat het slot practisch identiek is aan dat van pickpocket van auteur Bresson ! Zou ie dit filmpje hebben gezien ? Waarschijnlijk wel, maar het kan ook gewoon een kwestie van dezelfde bron zijn, nog sterker dat is zeer waarschijnlijk. Zeker rekening houdende met de existentialistische tijdsgeest van na de oorlog.
Om de gelijkenis nog wat sterker te maken komt de anti-held Lupi hier tot zijn louterende inzichten dankzij zijn liefde voor eoa chickie- de schattige Berti die, nee, geen hoertje maar een simple serveerster is die wel aan de rand van zo'n carrière staat.