Suvenirim (2006)

Alternatieve titel: Souvenirs

Israël
Documentaire

geregisseerd door Shahar Cohen en Halil Efrat

De 36-jarige Israëlische filmmaker Shahar Cohen is na zijn filmopleiding alweer een tijdje werkloos. Wanneer zijn 82-jarige vader voorstelt een film te maken over diens ervaringen gedurende de Tweede Wereldoorlog, is hij weinig enthousiast. Schoorvoetend gaat hij mee naar een bijeenkomst voor veteranen van de Joodse Brigade waar oude mannen vertellen over hun training in Libië, hun gevechten op het Italiaanse platteland en hun naoorlogse verblijf in Nederland. Pas als Cohen ze hoort opscheppen over de 'souvenirs' die zij in de vorm van een baby achterlieten bij hun Hollandse vriendinnetjes, raakt hij werkelijk gemotiveerd voor zijn film. Wat volgt is een ware roadmovie in een piepkleine Autobianchi door Italië, Duitsland en Nederland.

avatar van Mug
Mug
Mooie roadmovie-documentaire die tegelijkertijd uitermate grappig en ontroerend tot op het bot is.

Vader en zoon starten de reis met ieder een ander doel. Vader wil graag de plaatsen in Europa bezoeken waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog en vlak daarna verbleef. Zoon wil graag weten of er een nazaat van z'n vader in Nederland is achtergebleven bij of Jenny uit Eindhoven en/of Anne-Marie Zwart uit Alkmaar. Vader zeurt namelijk nogal veel over kleinkinderen, die er nog steeds niet zijn. Wellicht loopt er al eentje rond, zodat zoon + zijn broer zich dat onderwerp niet meer hoeven aan te horen. De hulp van een Nederlandse prive-detective wordt ingeroepen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zoonlief moet proberen zo veel mogelijk informatie te ontfutselen bij z'n vader over z'n voormalige liefjes, maar die zwijgt als het graf. "Houd toch op over dat onderwerp!" Of pa weer herenigt zal worden met z'n voormalige liefjes, daarover zal ik maar zwijgen.

De documentaire is tevens een ode aan de Joodse Brigade. Gedenkplaten, begraafplaatsen, voormalige 'slagvelden', voorzien met archiefbeelden en ontmoetingen met overlevenden, waarmee herinneringen worden opgerakeld.

Maar ook een ode aan de vader-zoon relatie. Veel gelach, maar ook veel gekibbel, met als hoogtepunt het oppikken van twee Duitse liftsters, waar zoonlief een gesprek begint tot grote tegenzin van pa over de Tweede Wereldoorlog: "Wat deden jullie grootvaders?" Tijdens de reis krijgen vader en zoon meer respect voor elkaar, het ideaalbeeld die beiden hebben over elkander verandert compleet.

Souvenirs levert in ieder geval een eerlijke documentaire op met huilende mannen in een Autobianchi. "highly recommended"

avatar van jarno1975
Gisteren was deze docu te zien op canvas en ik was verrast door dit mooie stukje film. Hij staat omschreven als documentaire maar heeft het midden tussen docu/roadmovie.
Mug heeft eigenlijk alles al gezegd en kan er eigenlijk niet meer aan toe voegen. Aanrader!