Il West Ti Va Stretto, Amico... È Arrivato Alleluja (1972)

Alternatieve titels: The West Is Tough, Amigo... Alleluja's Here | Alléluia Défie l'Ouest | Beichtet, Freunde, Halleluja Kommt

Italië / West-Duitsland / Frankrijk
Western / Komedie

geregisseerd door Giuliano Carnimeo
met George Hilton, Lincoln Tate en Agata Flori

Ramirez, generaal van de Mexicaanse revolutie tegen Maximilian, de nieuwe koning van Mexico, organiseert zijn strijdkrachten om hem aan te vallen. Ramirez realiseert zich dat de Azteekse Indianen voor hem bondgenoten van grote waarde zouden kunnen zijn, zodat hij hen voorstelt van een afgodsstandbeeld, dat gestolen is, naar hen terug te brengen. De enige man geschikt voor deze taak is Alleluja, die de reputatie heeft verworven van de snelste schutter te zijn. Maar als Alleluja dit beeld in handen krijgt wil hij het zelf verkopen aan de hoogste bieder...

Er bestaan er 2 van : Allelujah films van Carnimeo met Hilton....dit is de tweede, had schijnbaar- afgaande op het slot- ook een vervolg moeten krijgen, kwam er niet van bij mijn weten en Carnimeo/ Hilton gingen verder met de Tresette saga, een figuur trouwens die practisch inwisselbaar is met die van Allelujah.
Post Trinita klucht kortom met als protagonist een Sartana variant, en biedt ons dus verder nix nieuws. Een in Mexico spelende zgn. Zapata western, ware het niet dat deze ongeveer 50 jaar eerder speelt tijdens de oorlog tussen Juarez en KEIZER Maximiliaan- u ook gekend uit Vercruz en nog vele andere westerns.
Allelujah speelt hier zijn gebruikelijke dubbelspelletjes, en doet dat met generaal Ramirez/ Camardiel, die met het gememoreerde beeldje de hulp van 100000 Pueblo indianen tracht te winnen. Helaas zit de halve wereld onderhand achter het beeld aan, behalve de Oostenrijkers van Maximiliaan ook de perfide yankee kapitalist Ferguson/ d'Orsi, die het aan de keizer wil verkopen in ruil voor concessies in de mijnen. Ferguson meent dat beeldje al te hebben, maar helaas : het is alweer gejat door de "Schotse "Flori , echtgenote van de producent die hier vanwege haar reet is gecast zo te zien en daar was idd. niets mis mee, en haar partner in crime, de al even nepSchotse Tate. Natuurlijk raken ook zij het beeldje kwijt, en zo komen we vanzelf op picaresk/ kluchtig terrein tot het einde.
Niet echt om je te bescheuren dit om het eufemistisch uit te drukken, leukst misschien was de "granaatwerper "avant la lettre waarmee Hilton in het begin de Oostenrijkers mores leert, of de schietende doedelzak. Goed, dan weet je het verder wel. Sommigen komen op een heuse bodycount, maar die is er hooguit als je de Oostenrijkers in het begin gaat tellen. Als je je daarmee bezighoudt wordt het tijd om eens werk te gaan zoeken.
Cameravoering van Stelvio Massi en score van Cipriani, 1 van de slechtste die ik ooit in een spaghetti heb gehoord.
Is uitgebracht op DVD in DE met de ronkende titel : Beichtet Freunde, Hallelujah kommt ! Geen subs.