Qian Yan Wan Yu (1999)

Alternatieve titel: Ordinary Heroes

Hongkong / China

geregisseerd door Ann Hui
met Kang-sheng Lee, Anthony Wong Chau-Sang en Kwan-Ho Tse

Ordinary Heroes vertelt ons het verhaal van een viertal mannen en vrouwen die terugkijken op hun politieke engagement van weleer. In de jaren tachtig - waarin het economische en politieke zelfbewustzijn van Hongkong ontwaakt - hebben ze zich ingezet voor de rechten van 'boat people'; alle protesten, persconferenties en hongerstakingen zijn echter tevergeefs geweest. Ook in hun privéleven stapelen de teleurstellingen zich op en slaat het noodlot toe.

Erg mager.

Zowel als vaker, wanneer Hui zich waagt aan dit soort sociale dramas. Hong Kong is niet echt gemaakt voor dit soort films en dat merk je gewoon. De acteurs presteren ondermaats (zelfs een Kang-sheng Lee, maar ook een Anthony Wong) en visueel is het maar een treurig schouwspel.

Het drama zelf weet ook niet echt te beroeren, maar da's ook niet makkelijk als de film qua stilering en acteerwerk niet veel te bieden heeft. Het verhaal zelf is wel droevig, da's het enige waar Hui op probeert te teren. Triest verhaaltje vertellen en hopen dat mensen het alleen daarom goed vinden.

Je moet als erg van dit soort films houden om hier van te kunnen genieten, waardoor het vooral voer is voor Hui completisten. Jammer dat het dan ook nog eens meer dan twee uur moet duren, maar we hebben het in ieder geval maar weer gehad. Er resten mij niet zoveel films van Hui meer, maar hopelijk zijn die wat beter te behappen dan deze.