Bezeten - Het Gat in de Muur (1969)

Alternatieve titels: Obsessions | Besessen - Das Loch in der Wand

Nederland / West-Duitsland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Pim de la Parra
met Alexandra Stewart, Dieter Geissler en Tom van Beek

Het verhaal begint wanneer een schilderij op een gehuurde kamer van de muur valt. De huurder van de kamer, een medisch student, kijkt door het kleine gat in de muur naar datgene wat er op de kamer van zijn buren gebeurt. Wat hij daar ziet, zorgt ervoor dat hij zijn studieboeken snel vergeet. Het is niet alleen de sex die zijn nieuwsgierigheid wekt. Al snel is hij getuige van gebeurtenissen die wijzen in de richting van een misdaad. Terwijl de student meer en meer verstrikt raakt in het web der mysterie, ontvangt zijn verloofde, een jonge journaliste, een opdracht om verslag te doen van een moordzaak. Hebben het een en het ander met elkaar te maken?

De opening van de film blijft geniaal, daarna is er af en toe geen touw aan vast te knopen. Binnenkort een uitgebreid video-interview met regisseur Pim de la Parra, met unieke fragmenten uit Obsessions, op NLFilmdoek.

Komend jaar wordt de print - zoals hierboven al gezegd - grondig gerestaureerd door EYE, maar omdat er van deze film nogal veel en verschillende versies circuleren over de gehele wereld, kan dit nog even gaan duren. In 2015 in ieder geval te zien tijdens een Pim de la Parra retrospectief (zijn gehele oeuvre wordt ontsloten, gedigitaliseerd en gerestaureerd). Noteer dat maar alvast in de agenda! (vast ook wel al eerder, zodra de restauratie af is, in speciale vertoningen)

Hier een stukje uit het interview dat ik met hem had, twee anekdotes over Obsessions:
Parradox - Facebook

(en dan linksonder de video: Pim over zijn 1e lange speelfilm "Obsessions". Staat nu ook gewoon boven in de pagina op het prikbord)

(geloof dat dat gewoon vrij toegankelijk is, en je niet per sé lid hoeft te zijn van Facebook)

avatar van niethie
Hier inmiddels al een dvd-release van opkomst? Duurt toch een beetje lang allemaal! Dacht dat het met de recentelijke erkenning van De La Parra's werk (de docu ed) niet meer lang zou duren. Of betreft het soms een rechtenkwestie?

Ze zijn hem op dit moment volledig aan het restaureren en digitaliseren. Wordt op het komende NFF gepresenteerd.

avatar van niethie
Top! Ook die andere, wat minder bekende (Rubia's Jungle enzo) van hem?

Zeker (zijn volledige oeuvre, ook al zijn minimal movies), maar of die ook een 'losse' release krijgt voor 2015 - zoals Wan Pipel vorig jaar en Obsessions dit jaar - betwijfel ik.

Twee anekdotes over de film, uit een interview met Pim:
Pim de la Parra over 'Obsessions' - YouTube

Eindelijk gezien in meer dan redelijke VHS kwaliteit. De Duitse 'fassung' weliswaar...
Zonder meer een sterke film van Pim! En ook nog eens zijn eerste lange film!

avatar van niethie
Mijn hart maakte wel even een sprongetje toen me gister compleet onverwachts een Duits nagesynchroniseerde VHS-rip (waarschijnlijk dezelfde als waar Tripler het hierboven over heeft) aan kwam waaien, uiteraard meteen bekeken want op die Scorpio box wachten we over 10 jaar waarschijnlijk nog als het aan het ego van De La Parra ligt. Buiten dat blijf ik het toch tamelijk bizar vinden hoe slecht beschikbaar sommige films uit je eigen vaderlandse geschiedenis zijn. En deze in het bijzonder. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een film waar zowel wereldnamen als Scorsese en Bernard Hermann meegewerkt hebben zolang in de vergetelheid blijft bestaan. Je zou toch denken dat in de loop van de jaren een of andere Amerikaan zich er wel mee bemoeid zou hebben? Nu is enige restauratie in dit geval geen overbodige luxe (erg, erg vergrijst) maar aan een Blue Movie is toch ook niet zoveel gesleuteld voor ze op dvd geslingerd werd? Was wel enigzins verbaast over de kwaliteit hiervan, had er niet zo heel veel van verwacht maar dit zit toch wel redelijk goed in elkaar en behoord voor Scorpio principes wel tot het beste wat ze gedaan hebben, veel minder platvoers en houterig vooral. Op wat karakteristieke grachten en interieur shots na zou je, als je niet beter zou weten, er ook niet echt snel een Nederlandse productie achter vermoeden (ben geen koning in liplezen maar volgens mij is dit ook niet Nederlandstalig opgenomen?) Hitchcock wordt wel een paar keer heel schaamteloos geplagieerd maar dat is al zo vaak gedaan dat ik me er niet eens meer zo druk over kan maken, bovendien is er niet bepaald onverdienstelijk mee omgesprongen. De nachtmerrie-sequentie is zelfs uitstekend. Een verloren schat is het niet maar wel iets wat op z'n minst een dvd-release verdiend. Nu maar hopen dat andere verloren gewaande titels uit die tijd als De Blanke Slavin (Rene Daalder) en Vaarwel (Guido Pieters) ook ooit nog tegenkom... (2,5*)

avatar van Quentin
Van 'Vaarwel' bestaat een DVD hoor, heb ik hier ergens liggen. Kwaliteit is matig, maar toch.

avatar van niethie
Ik had werkelijk geen idee Zie pm.

avatar van Earth
Inderdaad wel bijzonder dat dit op blu ray komt. En ik maar wachten op: Turks Fruit, Soldaat van Oranje, De Lift, De Aanslag, etc....

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Post met link naar illegale stream verwijderd.

niethie schreef:
Nu maar hopen dat ik andere verloren gewaande titels uit die tijd als De Blanke Slavin (Rene Daalder) en Vaarwel (Guido Pieters) ook ooit nog tegenkom...

Helemaal eens met deze 'noodkreet' van niethie. Zoek me ook suf naar bepaalde Nederlandse films. Waar zijn ze? Zoek? Op zolders, te verstoffen? Obsessions heb ik pas gevonden, maar blijft genoeg te wensen over.

M'n verlanglijstje:

1. Maryke van Nimwegen (1978) van Jos Stelling
2. Speelse liefde (1977) van Joseph de Ruyter
3. Diamonds Are for Pleasure (1996) van Lasse Braun
4. In de schaduw van de overwinning (1986) van Ate de Jong
5. De provincie (1991) van Jan Bosdriesz
6. Belle (1993) van Irma Achten
7. Mijn Nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet & Sandra (1975) van Pim de la Parra
8. Het jaar van de kreeft (1975) van Herbert Curiel
9. Alicia (1974) van Wim Verstappen
10. De Blanke Slavin (1969) van Rene Daalder
11. Vaarwel (1973) van Guido Pieters

Zoek ik niet goed?
Iemand tips?

avatar van Quentin
Je zoekt niet goed, heb de helft van die films op dvd (bootleg en OOP uitgaves).

Quentin schreef:
Beeldschone (blote) vrouwen en sterke muziek van Herrmann, maar verder vrij teleurstellend. Sober gedraaid door Bromet, met matig spel (Geissler aan kop) en houterige dialogen.

Ben ik het wel mee eens Quentin. Maar voor die tijd was het toch wel degelijk vakwerk van de Scorpio boys. De score is ijzersterk en het bloot ook. Maar het verhaal rammelt nogal. Na een half uur zat ik me af te vragen of het nog spannend zou gaan worden. Niet echt dus. Traag, zoals dat hoorde in die tijd en pas tegen het einde enige versnelling. Heeft dus de tand des tijds niet doorstaan.

Maar de beelden van Amsterdam en de auto's uit die tijd en de interieurs, dat is toch leuk om naar te kijken. Dat sportwagentje, een Honda? En Bert Haanstra natuurlijk in een klein rolletje. Al met al een kleine voldoende.

En oh ja, ik zal beter zoeken...

Nou, wat in Nederland om wat voor reden dan ook niet lukt, gaat wel in de US of A.
Zie: Obsessions Blu-ray

Treurig dat Eye haar oog weer eens gesloten houdt (pun intended!)

avatar van Lakte
Met dank aan kappeuter zijn Photoshop skills staat mijn originele Nederlandse filmposter van deze top film op de site

avatar van Lakte
Tripler schreef:
Zie: Obsessions Blu-ray

Treurig dat Eye haar oog weer eens gesloten houdt (pun intended!)

Heb vandaag de blu-ray uit Amerika besteld ben benieuwd!

Fransman schreef:
En Bert Haanstra natuurlijk in een klein rolletje.

Je bedoelt Fons Rademakers...

Tripler schreef:

Je bedoelt Fons Rademakers...

Sorry, je hebt gelijk.

kappeuter (moderator)