La Monaca di Monza (1962)

Alternatieve titel: The Nun of Monza

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Carmine Gallone
met Giovanna Ralli, Gabriele Ferzetti en Emma Gramatica

Virginia, die door haar vader gedwongen wordt om naar het klooster te gaan, wordt benoemd tot abdis wanneer de edelman Osio, eigenaar van het domein dat naast het klooster ligt, verliefd wordt op haar. Aanvankelijk verzet ze zich tegen zijn avances, maar uiteindelijk worden ze minnaars. Ondanks de waarschuwingen en de raad van Molteno wordt haar gedrag steeds amoreler. Wanneer zijn tragische moord de aandacht van de Kardinaal trekt, komt de hele affaire aan het licht. Virginia wordt in de gevangenis opgesloten en Osio krijgt de doodstraf.