Aozoranoyukue (2005)

Alternatieve titel: Way of Blue Sky

Japan

geregisseerd door Masahiko Nagasawa
met Takuya Nakayama, Ryô Hashidume en Mei Kurokawa

In het laatste jaar van zijn middelbare school deelt de populaire Masaki zijn klas mee dat hij na zijn afstuderen naar Amerika zal emigreren. Hij verteld dat hij verliefd is op een van de meisje in de klas en hoopt dat hij nog voor de zomervakantie samen is met haar. Vijf meisje blijken sterke gevoelens voor hem te hebben en zien dit als hun kans hun liefde voor hem te tonen.

avatar van -fal
Plot doet het ergste vermoeden, maar gelukkig is Aozoranoyukue geen Japanse variant van een lawaaierig US high-school drama over een popie baseballster met 5 niet zo snuggere chearleaders. Integendeel, het verhaal waarin ook de onderlinge relaties tussen de meisjes een belangrijke plaats inneemt, wordt sober en met aanstekelijke mildheid verteld. Naarmate de film vordert overheerst de melancholie van het afscheid nemen, misschien ook wel het afscheid van de eigen jeugd.

De film kabbelt eigenlijk tot op het einde gewoon wat voort en daar moet je van houden, maar de leuk geacteerde meiden groeien je langzaam aan het hart. De rustige muziek onderstreept de melancholie en visueel ziet het er ook aardig uit.