Ein Lied für Argyris (2006)

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Stefan Haupt
met Argyris Sfountouris, Charalambos Giagkou en Gabriele Heinecke

Op 10 juni 1944 richt een SS-divisie een bloedbad aan in het Griekse dorp Distomo. Onder de overlevenden bevinden zich de nog geen vier jaar oude Argyris en zijn drie zussen. Na enige jaren in verscheidene weeshuizen te hebben doorgebracht temidden van duizenden oorlogwezen, krijgt Argyris de kans om via het Rode Kruis te emigreren naar Zwitserland. Hier ontpopt Argyris zich tot een intelligente jongeman. Hij wordt leraar op een gymnasium, hij vertaalt Griekse dichters naar het Duits en zet hij zich in als ontwikkelingshelper in Somalië, Nepal en Indonesië. Tevens weet Argyris zijn drie zussen terug te vinden en samen met hen start hij, 50 jaar na het bloedbad, een rechtszaak tegen de Duitse staat voor herstel, maar vooral voor erkenning van schuld. De verschillende Duitse gerechtshoven komen iedere keer met een negatief vonnis, waardoor Argyris zich eens te meer een hulpeloos slachtoffer voelt. De zaak komt in 2006 voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, na meer dan zestig jaar de laatste kans voor erkenning voor de slachtoffers van Distomo.