Fist of the North Star (1995)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Tony Randel
met Gary Daniels, Malcolm McDowell en Chris Penn

De film vertelt het verhaal van Kenshiro, de eerste Fist of the North Star, die de aarde af loopt op zoek naar Lord Shin, The Fist of the Southern Cross, die zijn vader vermoord en zijn vrouw gestolen heeft.

avatar van You_bastard

vic
bah slechte film. een klassieke manga film die hier helemaal live action verkracht wordt. het is ook volgens mijn niet echt de schuld van de film makers. Ze hebben hun best gedaan maar volgens mij is deze gewoon niet over te zetten in live action

Niet echt een briljante film te noemen. De vechtscene's waren gewoon ronduit belachelijk te noemen. De hele film wordt gewoon verpest door extreme over-acting. 1* van mij.

avatar van Rujar
You_bastard schreef:

De Manga film was 10 maal zo beter !!!

ABSOLUUT!! wie weet waar je deze film kan kopen (DVD). Ik had hem op videoband, maar die is naar de kl*&*te.....

avatar van YuLaw16
Ík vond de sfeer en camera werk heel intens in deze film. Alleen daarom al krijgt ie 3 sterren.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Het enige wat ik echt bijzonder en leuk vond aan deze voor de rest redelijke film, was de manier waarop schrijver Peter Atkins en regisseur/schrijver Tony Randel horror- en fantasyelementen aan het manga-verhaal hebben toegevoegd, maar dan op zo'n manier dat het geen horror- of fantasyfilm wordt, maar gewoon een pure martial arts-film blijft. Daarom 2,5* voor een film die voor de rest niet hoger dan 2* verdient.

haalt het niet bij de anime , maar is op enkele stukken wel vermakelijk. 2,5 *

avatar van Mescaline
Film is op somige punten nogal erg overdreven.
Acteren is redelijk kan er mee door.
Bijna alle vecht scenes waren goed om naar te kijken en leuk gemaakt. (somige zijn te overdreven.)
Leuke film om een keertje te kijken maar je mist er niks aan.
2,5 sterren.

avatar van sinterklaas
Was een beetje een matige film. Beetje grauw in beeld gebracht en Gary Daniels speelde ietsje minder. Wat wel leuk was was de verwoeste steden en die meedogenloze ridders. Dat magische gedoe verpeste dan weer wel een hoop. En Gary Daniels had ook een makkelijk script. Hij zei amper wat.

Maargoed toch 2 sterren.

You_bastard schreef:
IDD

avatar van sinterklaas
De manga heb ik nog niet gezien.

avatar van Prudh
anime

JVD
mid jaren 90 vond ik hem nog goed te doen....enkele keren gezien....de manga versie ook.......die toch stukken beter is.....

Enkele maanden geleden heb ik hem nog een keer gezien en vond hem toch erg tegenvallen.....pfff, vooral dat kleine irritante pubertje wat er rondliep.....gevechten vielen me ook tegen op 2 vechtscenes na ofzo....

2 sterretjes max

zulke films moet je zien met een knipoog, zijn immers niet alle matial-arts, manga films overdreven?
het verbaasde mij dat Malcolm McDowell in deze mee speelde,
van mij toch een 3,5 omdat een martial/manga zo moet zijn

1 iemand geeft deze film 3 sterren en 3 mensen geven deze film 3,5 sterren. Voor de rest varieert het van matig tot vele zwaar onvoldoende stemmen, alsof deze film een van de grootste gedrochten zou zijn in de wereld van fantasy/martial arts films. Hoe oneens ik het met deze stemmen ben...

Waarschijnlijk ligt het aan het feit dat ik de oorspronkelijke manga niet ken en daardoor niet let op rare inconsistenties of personages die slecht uitgewerkt zijn. Nu maakt me dit niet veel uit, ik heb helemaal niks met manga en de in mijn ogen afgrijselijke tekenstijl die daarmee gepaard gaat, hoe interessant sommige verhalen ook kunnen zijn. Tegelijkertijd kon ik deze film zo onbevooroordeeld tegemoet komen, de enige reden waarom ik hem aanschafte was per slot van rekening het feit dat ik Gary Daniels eens als alternatief wilde proberen nu ik alles van Jean-Claude van Damme, Steven Seagal en bijna alles van Dolph Lundgren al heb.

Laten we beginnen met de impressies van de achtergronden die ik kreeg. Bij een post-apocalyptische film ben ik voornamelijk geinteresseerd in de teloorgang van de menselijke maatschappij en welke zaken er behouden blijven in de 'beschaving' die hierna herrijst. In dit geval werd ik in ieder geval niet teleurgesteld: desolate, dorre vlaktes waar zandstormen en giftige regen aan de orde van de dag zijn. In hoeverre dit te rijmen valt met daadwerkelijke wetenschappelijke feiten zal me een worst wezen, ik neem de premisse aan als waarheid en geniet van de vergane glorie die de filmmakers hier laten zien.

In feite is deze film een sprookje, waar de grenzen tussen goed en kwaad vrij duidelijk zijn aangegeven. De lagere slechterikken zijn lelijk en beestachtig, terwijl de leider Shin het toonbeeld is van hoe een evil overlord hoort te zijn: charmant, doch achterbaks en bovendien dodelijk. Gary Daniels als strijder voor het goede mag dan misschien ietwat scheel kijken en niet altijd zijn teksten op een juiste manier uitspreken, zijn lichaamstijl (let hierbij voornamelijk op het lopen, de manier hoe hij trainde en hoe hij de vijand benaderde) en mimiek (het trekken van de juiste verbeten gezichten of stoicijnse blikken) was perfect. In deze film had geen Jean-Claude (het accent) of Dolph (te macho) gepast, Daniels hoort hier helemaal thuis. Wederom was in uiterlijk goed duidelijk dat hij de good guy was, let hierbij vooral op zijn felblauwe ogen, die ondanks het feit dat hij iedereen in elkaar kan slaan, een bepaalde vorm van onschuld veronderstellen.

Dan de actie: de speciale pressure points technieken (behoorlijk fictief natuurlijk, al weet ik uit ervaring met verschillende martial arts dat pressure points weldegelijk effectief zijn in gevechten) waarbij de ledematen en hoofden van vijanden ontploffen zagen er misschien soms wat stuntelig uit (de manier hoe hij snel sloeg, dat had inderdaad beter uitgebeeld kunnen worden), de meer realistische martial arts gevechten waren werkelijk top. Het eindgevecht tussen Kenshiro en Shin was hier een perfect voorbeeld van door de souplesse waarmee Daniels de high kicks achter elkaar lost. Bij veel Jean-Claude van Damme films (hier spreekt een oprechte JCVD fan) laat men dit in hinderlijke slow motion zien, terwijl hier juist de snelheid en kracht veel beter naar voren kwamen en de schade veel realistischer leek. Er was wel wat slow motion, maar nooit op de momenten dat de actie er qua impact onder leek te lijden.

Het feit dat niet de gehele film door werd geknokt pleit ook voor de film, zo was er voldoende ruimte voor karakterontwikkeling en uitleg van het wat er in het verleden gebeurd was dat Shin en Kenshiro waren gegroeid tot wat ze nu zijn.

Nog een ander pluspunt voor het overgrote merendeel van de cast die in veel gevallen prima acteerden, of het nu het kleine blinde meisje was of de fenomenaal acterende Chris Penn (die zeer overtuigend de rol van badguy neerzet), er was met uitzondering van Nalona Herron (de vrouw om wie het hele gezeik tussen Shin en Kenshiro begon nota bene) geen enkele acteur die slecht bezig was. De wat cartoonesque schurken die af en toe de revue (en Daniels' voeten) passeerden droegen wat mij betreft juist bij aan het sprookjesachtige gevoel wat de film bij mij genereerde.

Het beste heb ik voor het laatste bewaard: de soundtrack was hemels met de prachtige hoornpartijen en subtiele strijkers. Ik ken genoeg big-budget films die het met een 14-voudig budget van deze film konden doen en op soundtrack gebied bijna niks voorstellen. Deze muziek gaf het perfecte gevoel bij de desolate landschappen, waar hoop ondanks onderdrukking nog steeds leeft.

Fist Of The North Star is wat mij betreft een ware topper in het fantasy martial arts genre, ik schaam me dan ook geen moment voor mijn score en zal de film verdedigen zolang ik kan.

deTuinman
@ Lennert, dat je de anime als manga ziet is al een grove fout

jij denkt zeker aan pokemon en aan grote ogen...

Excuses voor dat misverstand, ik ben niet bijster thuis in de geanimeerde aziatische genres om het onderscheid tussen beide termen te kennen. Waar ligt het precieze verschil als ik vragen mag?

Overigens zorgt die fout niet voor een verkeerd onderbouwde mening.

avatar van Heritek010
Omg waarvoor hebben zoveel mensen het hier over manga terwijl het geen manga is wat ze bedoelen !!! Het is ANIME .........

avatar van RuudC
Lol! Wie zich hier druk maakt om mensen die manga in plaats van anime noemen, moeten maar een leven zoeken. Daar zou je als fan toch boven moeten staan.

Anyway, het gaat hier om Fist of the North Star. Helaas heb ik de anime niet gezien, maar de film is wat mij betreft wel degelijk de moeite waard. Ondanks het zeer lage gemiddelde. Het is een wat vaag post-apocalyptisch drama. Ik had graag iets meer verklaring van de situatie gezien. In ieder geval draait het erom dat water zeer schaars is. Gary Daniels speelt een gave rol als voorvechter van de zwakken in de (overgebleven) samenleving. Hij is geen briljant acteur, maar doet het zeker niet onverdienstelijk en zijn knokkunsten mogen er absoluut wezen (jammer dat hij in The Expendables weinig aan bod komt). De ontwikkelingen zijn niet bepaald origineel, maar de aankleding en decors zijn erg mooi. Zeker het plaatje van de duikboot op de voormalige oceaanbodem is erg indrukwekkend. De romance tussen Kenshiro en Lynn is best mooi in beeld gebracht. Samen met het gave eindgevecht is Fist of the North Star een film die zeker de moeite waard is. Zeker een van de leukere post-apocalyptische fantasy-avonturen. Malcolm McDowell heeft wel een heel mager rolletje. Al is hij als rottend lijk best komisch.

avatar van PEN15
oh, #$%#$!!! Druk je één keer per ongeluk op dat rode kruisje en je hele tekst van 10k karakters is voorgoed weg

Hoe dan ook ik wilde RuudC zeggen dat hij zeker de anime eens moet bekijken.

avatar van RuudC
Neem ik die tip in ieder geval van je aan
Thanks!

avatar van Timothyvdmeer
de anime is stukken beter. De gevechten zijn drama.
Zeker in het begin met het stuk you're already dead. Dat was echt om te huilen.