La Corrupción de Chris Miller (1973)

Alternatieve titels: The Corruption of Chris Miller | Sisters of Corruption | Behind the Shutters

Spanje
Horror / Drama

geregisseerd door Juan Antonio Bardem
met Jean Seberg, Marisol en Barry Stokes

Een niet meer zo jonge Ruth Miller betrekt samen met haar neurotische stiefdochter Chris een afgelegen landhuis. Er komt een nieuwe man in hun leven, die met hen beiden een verhouding begint. Maar er vinden afschuwelijke moorden plaats in de omgeving, waarbij de slachtoffers met een bijl worden omgebracht. De bange vrouwen gaan de jongeman verdenken. Maar is hij wel de dader?

avatar van beavis
zeer sfeervolle slasher. blijft lang nazinderen ook al is de plot, zoals meestal bij dit soort films, redelijk voorspelbaar. De karakters worden zeer goed neergezet!

Amarillo van thriller veteraan Bardem (calle mayor) met in de hoofrol Jean Seeberg,die moet je dan ook even gezien hebben.De film kan worden omschreven als gloved killer mystery meets home invasion.Klinkt afgezaagd en is het natuurlijk ook,maar Bardem weet al te grote voorspelbaarheid te vermijden.
De dialogen zijn voor dit soort films ok,de 2 female leads zijn in orde,al bakt Stokes er vrij weinig van.Visueel goed,en Bardem weet nog steeds hoe je effectief moet monteren.Zeker die laatste moordpartij was prachtig in beeld gebracht.Daar staat tegenover dat het tempo verraadt dat we met een reeds wat oudere regisseur te maken hebben die successen vierde in de jaren '50,bovendien speelt vrijwel de hele film zich af op 1 locatie,een villa die te oordelen naar de voortdurende regen in Galicie moet liggen.
Niet te veel gore en geen sleaze,en een slot met de nodige twists die niet al te absurd zijn,al wordt het red herring procédé dusdanig doorgevoerd dat het wat anti-climactisch wordt in minstens 1 opzicht.Niet vergeten dat deze film werd gemaakt terwijl Franco nog regeerde,wat dan het slot mede verklaart.
De soundtrack lijkt ook eerder bij een Hitchcock dan een seventies giallo te horen.

avatar van perceived
Wel aardig. Op zich zelfs een stuk "beter" dan de gemiddelde Giallo. Het is wat meer "Cinema" met steviger acteerwerk. Daarentegen mist het compleet de freakyness dat het genre (voor mij althans) juist zo charmeert.

Iets te lang(dradig). Laatste half uur vond ik ook veel te gekunsteld, iets wat zeker niet vreemd is voor een Giallo, maar toch. Gefilmd ten tijde van Franco of niet, gezien de kwaliteiten van de regisseur had dat sowieso een stuk acceptabeler kunnen zijn.